Prosjekter

Nå kommer pengene: To milliarder kroner til ny riksvei 4 på Hadeland

I dag har regjeringen lagt fram et forslag til Stortinget om utbygging og finansiering av riksvei 4 på strekningen Roa-Gran grense

- Mange har ventet lenge på denne utbyggingen. Ikke minst dem som bor langs veien, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Her sammen med prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Johansen.
- Mange har ventet lenge på denne utbyggingen. Ikke minst dem som bor langs veien, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Her sammen med prosjektleder i Statens vegvesen, Odd Johansen. Foto: Kjell Brataas/SD
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
23. okt. 2020 - 13:15

– Nå kommer endelig pengene til riksvei 4 Roa-Gran grense. Det betyr at pendlerne på Hadeland får en bedre reisehverdag. Alle som har kjørt riksvei 4, skjønner hvorfor denne strekningen er viktig. Det er en kort stump som mangler for å få en ny og bedre vei. Nå kommer den, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Strekningen er en videreføring av utbyggingen av riksvei 4 som ble fullført i 2017. Prosjektet innebærer at riksvei 4 fra kommunegrensen mellom Gran og Lunner til Jaren blir videreført sørover fra dagens midlertidige påkobling til Roa. I tillegg vil utbedring av strekningen nordover fra Jaren til Lygnebakken gi til sammen om lag 26 kilometer med ny/utbedret vei.

Statens vegvesen skal prøve ut en egen kolonnekjøring for for tungbiler på E134 over Haukelifjell. Med krevende forhold over fjellet, blir det strenge krav til både kjøretøy og sjåfør for å bli med.
Les også:

Vegvesen-test: Kolonnekjøring kun for trailere på Haukelifjell

Fire kilometer med firefeltsvei

Det skal bygges ut om lag fire kilometer med firefeltsvei. Veien vil ligge i ny trasé på østsiden av dagens vei. Sammen med utbyggingen på strekningen mellom Gran grense og videre nordover til Jaren blir det om lag 13,5 kilometer sammenhengende firefeltsvei fra Roa til Jaren.

– Med disse utbedringene blir det tryggere og mer effektiv å kjøre denne strekningen. I tillegg blir det gang- og sykkelvei på hele strekningen mellom Roa og Jaren. I tillegg sørger vi for å utbedre og utvide strekningene Jaren-Amundrud og Almenningsdelet-Lygnebakken, sier Hareide.

Kostnaden for prosjektet er beregnet til om lag 1,98 millioner kroner, hvorav bompengebidraget er beregnet til 1,303 millioner kroner. Forventet anleggsstart er våren 2021, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i løpet av 2024.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.