SATSER: Bernt G. Jessen i Mitsubishi viser fram elbilen i-MiEV, som kan komme til Norge i løpet av 2010. Mitsubishi ser Norge som et viktig marked for utslippsfrie biler på grunn av gode støtteordninger. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
TVERRSNITT: Nysgjerrig publikum studerer en åpen utstillingsmodell av Toyota Prius under miljøbilmessen EVS24 i Stavanger. Flere bilgiganter prøver nå å utvikle den ultimate miljøbilen. Den utslippsfrie bilen kommer for fullt nå, om vi skal tro deltakerne på EVS24. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
TVERRSNITT: Nysgjerrig publikum studerer en åpen utstillingsmodell av Toyota Prius under miljøbilmessen EVS24 i Stavanger. Flere bilgiganter prøver nå å utvikle den ultimate miljøbilen. Den utslippsfrie bilen kommer for fullt, om vi skal tro deltakerne på EVS24. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)
KJENDISFAKTOR: Fyrst Albert II kastet glans over EVS24 og miljøbilrallyet Viking Rally. 40 år etter den første EVS-messen ser det lysere ut enn på lenge for utslippsfrie biler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Nå kommer miljøbilene

  • nettarkiv

STAVANGER: Bob Dylans "The Times They Are A-Changin" gjaller ut av høyttalerne på miljøbilmessen EVS24 i Stavanger. Mantraet "change" har for lengst nådd bilindustrien også.

Fremdeles sliter utslippsfrie biler i konkurransen mot fossilbilen. Hydrogenbilen er lite energieffektiv, og elbilen trenger bedre batterier.

Men mye er i ferd med å endre seg.

Kjendiser og visjoner

Kjendisfaktoren er en ting. Fyrst Albert II av Monaco og kronprins Haakon kaster glans over EVS24. Miljøvernminister Erik Solheim kappes med Siri Kalvig om å avduke den nye Metro Buddy.

Elbilentusiast og a-ha-kjendis Morten Harket fremfører "A Change Is Gonna Come" under åpningen.

– Forandringen kommer, og bilindustrien er en del av den, lover Graham Smith i Toyota Motor Europe fra messens talerstol.

– Elektrisitet blir viktigst

Mens bilmessene i Detroit, Genève, Paris og Tokyo domineres av selgere, er EVS et sted for ingeniørene bak teknologien, med tallrike akademiske foredrag om batteriseparatorfilm, hydrogen og elektriske ladestasjoner.

Den første EVS-messen ble holdt i Phoenix i 1969. 40 år senere er utslippsfrie biler ikke bare et tema for entusiaster og idealister, men også for bilgiganter som Toyota, Mitsubishi og GM/Opel.

– Det neste tiåret blir elektrisitet den viktigste drivkraften i biler, spår Richard Canny, direktør i den norske elbilprodusenten Think, i ett av flere hundre foredrag på messen.

– Bullshit!

EVS er ingen arena for dem som mener at teknologien for utslippsfrie biler ikke er moden og at det er svært langt fram.

– Alle disse argumentene er bullshit! tordner Hermann Scheer fra scenen. Den tyske parlamentarikeren er leder for World Council for Renewable Energy. Han er hyret til komme med noen visjoner, og spår bombastisk at oljealderen er på hell.

Giganter satser tungt

Og gigantene satser, som GM med sin ladbare hybridbil Chevrolet Volt / Opel Ampera.

– Tusenvis av ingeniører er lært opp i konvensjonell teknologi. På svært kort tid leder vi dem i en annen retning, sier sjefingeniør Frank Weber i General Motors i sitt foredrag.

Men det satses på svært forskjellig teknologi. Toyotas løsninger for ladbare hybridbiler er totalt ulike GM/Opels.

På flere områder ligger Norge foran i å legge til rette for utslippsfrie biler. Derfor ser også bilindustrien hit.

Nettverket Grønn Bil Norge (GBN) skal jobbe for at kommuner, parkeringsselskaper og energiselskaper samarbeider om å skaffe flere ladepunkter.

For mange av oss tilhører den ultimate miljøbilen fremdeles framtiden. Men framtiden er kanskje litt nærmere enn før.