Statens vegvesen er i mål med innkjøp av videokameraer og datautstyr som raskt skal plukke ut kjøretøy med trafikkfarlige feil eller manglende forsikring.
Billigst
I utgangspunktet var dette ett av landets billigste offentlige it-prosjekt.
Les mer her: Norges billigste it-prosjekt?
Budsjettanslaget var på skarve tre millioner kroner.
Billigere
Årsakene er i hovedsak at Vegvesenet har én mann på saken, og at prosjektleder Tor Aksnes kjøper mye hyllevare.
Når regningen skal gjøres opp, er den blitt enda lavere.
- Vi havner på tre millioner kroner, men lavere enhetspris gjør at vi kan kjøpe inn utstyr til alle de ti regionene med en gang, sier sjefingeniør Aksnes til Teknisk Ukeblad.
Slipper køer
På Jessheim trafikkstasjon fikk samtlige regioner nylig utlevert og testet utstyret.
- Dette betyr at vi slipper å ta stikkprøver, men kan fange opp de relevante bilene. Dermed slipper "uskyldige" bilister å bli heftet med lang kø i storkontroller, sier inspektør Geir Børge Magnussen fra Region Midt-Norge.
Kameravinkel
På rekke og rad sto etatens kontrollkjøretøy linjet opp på trafikkstasjonen, der inspektørene fikk opplæring.
- Litt problemer med innstilling av rett kameravinkel, men det har gått seg til, sier Roar Olsen fra Tromsø.
- Dette kommer til å gi langt mer effektive kontroller, siden vi kan konsentrere oss om kjøretøy som har mangler, sier Arve Hjertås fra Mo i Rana.
Ingen lagring
Leverandøren er norske TC Connect.
- Vi har skaffet løsningen fra engelske Cleartone, men gjort tilpasninger i programvaren for norske forhold, sier salgsingeniør Erik Torp.
Endringene dreier seg mye om at opptak av biler på norske veier ikke kan lagres av hensyn til personvernreglene.
- I England er reglene noe annerledes. Der er det mye bruk av overvåkingskameraer, og flere selskaper har utviklet solid ekspertise på området. Det krever sitt når linsen skal lese av kjennetegn på biler i høy fart, kanskje dårlig lys og sølete vei, forklarer Torp.
Slik fungerer det
Løsningen fungerer ved at to kameraer leser av bilskiltene foran og bak på hvert kjøretøy som passerer.
Bildet sendes på kabel til en håndholdt enhet og konverteres til bokstaver og tall. Deretter sjekkes bilnummeret opp mot "svartelisten" i kjøretøyregisteret.
Ved et treff får inspektørene et varsel, og bilen stoppes. Alt skjer i løpet av sekunder.
Ingen oversikt
I dag er det til enhver tid rundt 200 000 kjøretøy som er begjært avskiltet på grunn av manglende forsikring, EU-kontroll eller årsavgift. Eller de har en mangellapp.
Myndighetene har ikke oversikt over hvor mange av disse potensielt trafikkfarlige bilene som faktisk ruller på veiene.
Starter nå
Noen regioner varsler at de setter i gang kontroller med det nye utstyret i neste måned, mens andre var ute og testet redskapen allerede samme kveld etter opplæringen.