StatoilHydro har nå besluttet å satse 400 millioner kroner på å bygge en fullskala flytende vindturbin av deres egenutviklede Hywind.
Pilotturbinen skal være klar til oppstart høsten 2009, forteller selskapet i en pressemelding .
Dermed tyder det på det energiminister Åslaug Haga har gitt merkelappen «regjeringens andre månelanding» skjer før den første. Som er statsminister Jens Stoltenbergs begrep på CO2-rensing og -fangst på Mongstad.
Les også:
Regjeringens andre månelanding
Hywind får 59 millioner
Havvind øker kollisjonsfare
Bruker offshoreerfaring
Den første Hywind-turbinen skal plasseres ti kilometer til havs rett vest for Karmøy.
Turbinen, som har en effekt på 2,3 MW, festes i toppen av en såkalt Spar-bøye – kjent fra petroleumsvirksomheten.
– Vi har utnyttet vår offshorekompetanse fra olje- og gassvirksomheten til å videreutvikle vindkraft offshore, sier Alexandra Bech Gjørv, leder for Ny Energi i StatoilHydro.
Disse gjør jobben
Piloten skal sammenstilles i Åmøyfjorden utenfor Stavanger. Selve turbinen skal bygges av Siemens, mens Technip bygger flyteelementet og har ansvar for installeringen.
Nexans legger kabelen til land, og Haugaland Kraft har ansvaret for landfallet.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Når StatoilHydro investerer i overkant av 400 millioner kroner til bygging og videreutvikling av piloten, inkluderer det forskning og utvikling av vindturbinkonseptet.
Målet med piloten er å redusere kostnader slik at flytende vindkraft kan konkurrere i kraftmarkedet.
Les også: Vindkraft – det neste offshoreeventyret internasjonalt
Ingen havmøller med grønne sertifikater
– Viktig å starte nå
Utbyggingsbeslutningen møtes med stor glede hos miljøstiftelsen Zero:
– Hywind er et godt prosjekt og vil gi verdifull og nødvendig erfaring for å komme videre med planene om en storstilt utbygging av vindkraft til havs i Norge. Det er fortsatt mange utfordringer å løse før vi er kommet så langt, og derfor er det avgjørende viktig å starte nå, sier Zero-leder Einar Håndlykken.