NYBYGGING: Bjørn Mikalsen er fabrikksjef på Strømmens verksted. Her er han inne i hallen hvor Bombardier nå skal bygge nye mellomvogner til Flytoget. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
STRAKS FERDIG: Annenhver aksling på Flytoget har en drivboggi. Boggiene monteres til slutt, samtidig som toget får sin kjente dekor og interiør. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
NYBYGGING: Produksjonslinja for de nye mellomvognene består av tre arbeidsstasjoner. Her på stasjon to er både vinduer og hovedtrafo på vei samtidig. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
STØRRE: Dette er Flytogets første firevognssett, under testing på Dovrebanen i jula. (Bilde: Flytoget)
OMBYGGING: 13 slike Type 69-tog er i ferd med å bygges om og moderniseres på Strømmen. (Bilde: Scanpix)

Nå går det på skinner

  • nettarkiv

STRØMMEN: Bjørn Mikalsen i Bombardier Transportation Norway bekrefter at man langt tilbake i tid for å finne tilsvarende aktivitetsnivå på den 135 år gamle togfabrikken utenfor Oslo.

– Det er nok kun vi som jobber her og noen innvidde i bransjen som er klar over hvor mye som foregår her. De fleste tror vi kun utfører en og annen reparasjon, sier Mikalsen som er fabrikksjef på Strømmens Verksted.



Tre prosjekter

I virkeligheten har den norske avdelingen en ordreinngang på over en milliard kroner og tre store prosjekter gående parallelt i øyeblikket:

  • Bombardier skal bygge 16 nye mellomvogner til Type 71 for Flytoget AS. Nybyggingsdivisjonen i Västerås har kontrakten, mens selve byggingen skjer i Norge. Første mellomvogn ble levert i uke to. Samtlige vogner skal være i trafikk i løpet av oktober.
  • Bombardier på Strømmen skal bygge om 13 togsett av Type 69 for NSB. Det første settet blir ferdig i slutten av januar, og leveransene skal skje utover hele 2009 og begynnelsen av 2010.
  • I tillegg skal selskapet modernisere B5-vogner for NSB. Den fysiske jobben skjer hos Bombardier i Ungarn, mens prosjektet styres fra Strømmen hvor også engineeringen foregår.


Flere ansatte og kvadratmeter

– 2009 blir et utfordrende år. Og ikke minst spennende etter at vi siden nybyggingsvirksomheten vår ble lagt ned i 2001 har klort oss fast med stort sett vedlikehold og reparasjoner, sier Mikalsen.

Etter at den store eiendommen ble solgt til Olav Thon i 1996, så har Strømmens verksted leid tilbake nødvendig produksjons- og administrasjonslokaler.

Den siste tida har Bombardier måttet leie tilbake enda flere kvadratmeter og verkstedet har est ut igjen og. Både en hall for den nye produksjonslinja for firevognssettene til Flytoget og kontorlokaler for B5-prosjektet.

De 140 fast ansatte er supplert med 70 midlertidig innleide – de fleste av dem fra Sverige. Men fortsatt er det et stykke igjen til glansdagene:

– Da jeg startet her i 1965 var vi 1.300 ansatte, forteller fabrikksjefen.



Tapte til sveitsere

Som kjent var det sveitsiske Stadler som vant anbudet om å levere 50 Flirt-sett til en verdi av fire milliarder kroner til NSB. Selskapet har opsjon på ytterligere 100 togsett.

Mikalsen tror likevel det er muligheter for vedlikeholdsoppdrag på stadlersettene, selv om det er naturlig at den sveitsiske konkurrenten bygger opp en egen organisasjon i Norge i forbindelse med leveransen.

– Dessuten finnes det fortsatt mer enn nok av gammelt materiell her i landet som vil trenge fornying, påpeker fabrikksjefen.

Blant annet har NSB varslet at de skal bruke to milliarder kroner i oppgradering av eksisterende materiale i samme periode som de kjøper inn nye tog, det vil si til 2012.