Airbus A350 XWB

Nå flyr fire Airbus A350

To jomfruferder på én dag.

De to ferskeste medlemmene i A350-testflåten fløy for første gang onsdag. MSN-2 (nærmest) og MSN-4. (Bilde: RAMADIER Sylvain)
Inne i cockpit på MSN-4. (Bilde: Artem Tchaikovski)
De to ferskeste medlemmene i A350-testflåten fløy for første gang onsdag. MSN-2 (nærmest) og MSN-4. (Bilde: RAMADIER Sylvain)

To jomfruferder på én dag.

Åtte måneder etter jomfruferden med A350 XWB har Airbus doblet sin testflåte.

Onsdag sendte flyprodusenten to nye eksemplarer av passasjerflyet i lufta fra Toulouse-Blagnac lufthavn.

Med MSN-2 og MSN-4 er til sammen fire testfly nå i aktivitet.

Sju jomfruferder i én video  

Karbondekor

MSN-2s dekor er en påminnelse om at stort sett hele skroget og vingene er laget av karbonfiber, og innvendig er dette den første A350-en som er utstyrt med passasjerkabin.

Det er dette eksemplaret som skal benyttes til test og validering av kabin- og passasjerrelaterte systemer. Et ledd i dette er at flyet i løpet av våren skal frakte de første passasjerene på langdistanseflygninger i testsegmentet som kalles ELF (Early Long Flights).

MSN-4 er delvis dekorert med Airbus-logo og delvis malt i fargene til lanseringskunden Qatar Airways. Denne testmaskinen skal blant annet brukes til støymålinger og lavvektstesting.

Les også: Så mye betyr én ekstra tomme for baken

1 100 testtimer så langt

A350-testprogrammet har i skrivende stund tilbakelagt 1 100 timer av de planlagte 2 500 flytimene.

Det startet med MSN-1 som fløy første gang 14. juni i fjor. Nå som testflåten er doblet, vil selvsagt flytimene akkumuleres raskere.

MSN-5, det femte flyet som skal benyttes i den endelige sertifiseringen hos Easa og FAA, skal ferdigbygges i løpet av våren.

Alle flyene er av typen A350-900, og Qatar Airways skal etter planen motta og sette i drift det første flyet i fjerde kvartal i år.

Les også:

Den største flybegivenheten siden 2009 er timer unna

Trenger ingeniører for å ferdigutvikle flyene til SAS og Norwegian  

På A350 XWB er mesteparten av skroget og vingene laget i karbonfiber. Det er likevel unntak: Vingeforkant og snute er laget i aluminium-litium-legering og motorfestene er laget i titan. I strukturen er det fortsatt mye stål (seks prosent av flyets vekt).
 På A350 XWB er mesteparten av skroget og vingene laget i karbonfiber. Det er likevel unntak: Vingeforkant og snute er laget i aluminium-litium-legering og motorfestene er laget i titan. I strukturen er det fortsatt mye stål (seks prosent av flyets vekt). RAMADIER Sylvain

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå