IT

Nå får også søppelbøttene internett-tilkobling

Sensorbaserte tjenester er måten å effektivisere eiendomsforvaltning.

Bilde: Colourbox
2. nov. 2014 - 09:06

Coor Service Management er en betydelig aktør på eiendomsdrift, eller det som kalles Integrated Facility Management, i Norden.

Selskapet som ble etablert av Skanska i 1998 har vokst til over 7000 ansatte og har norske kunder som Statoil, DNV og SAS.

De gjør alt fra teknisk eiendomsdrift, drive kantiner, vaske lokalene, sørge for sikkerhet og tømme søppel.

– Vi avlaster kundene våre på alt som ikke er viktig for deres kjernevirksomhet, og vi sørger for at deres ansatte får best mulig arbeidsbetingelser. Hvis vi kan sørge for at de ansatte hos kundene våre øker produktiviteten sparer de lett inn alle kostnadene med å bruke en integrert tjenesteleverandør som oss. Det er ikke så vanskelig som det høres ut. Blir de ansatte 15 prosent mer fornøyde så viser undersøkelser at produktiviteten kan øke med mellom én og fire prosent, sier utviklingssjef Fredrik Sandquist i Coor Service Management.

Lavkost

Men det å gjøre folk mer fornøyde er ikke bare enkelt. Eiendomsdrift er en svært konkurranseutsatt bransje og det å gi kundene både billige og særdeles gode tjenester er en kontinuerlig utfordring.

Man skulle tro at det å tømme søppelkurver, fylle kaffetraktere og kopimaskiner og vaske gulv var vanskelig å gjøre billigere og bedre, men det tror ikke Sandquist.

Han leder et prosjekt for å bruke sensorinformasjon til å styre alle de utallige prosessene som gjentas om og om igjen i bedriftene de betjener.

Enorm interesse: Norsk plast skal utkonkurrere silisium på pris

IoT er løsningen

– I vår verden er det et enormt antall dingser å forholde seg til. Det er maskiner som er tomme for papir, kaffe, potetgull og veldig mye annet. Det vi må gjøre hele tiden er å sørge for alle forbruksartikler er på plass der de trengs. Og husk at dem er det mange av, og alle kan gå tomme når som helst, og mange ganger om dagen.

For at Coor skal gjøre en bedre jobb for kundene jobber de for å eliminere alle prosesstrinnene som ikke trenger oppmerksomhet. I stedet vil de rykke ut mye raskere når det trengs.

– Når multifunksjonsmaskinen er tom for papir eller toner går folk til neste maskin eller rapporterer feil. Det er ikke alle som er komfortable med slike trykkmaskiner. Samtidig vet vi at mange maskiner, enten de skriver ut eller lager kaffe, har innebyggede sensorer. De er allerede en form for internet of things-enheter. De måler papir, pulver, vann, kaffebønner og mye mer. Men den informasjonen går til leverandøren av maskinen og ikke til oss.

Les også: Nye wifi-brikker kan holde det gående i over et år på et par AA-batterier

Samarbeid

I Coors IoT-prosjekt snakker de med sine maskinleverandører. De vil koble seg inn i informasjonsstrømmen deres.

Maskinleverandørene rykker ikke ut når det er for lite vann eller kaffe på kaffemaskinene, eller når det er for lite pulver, blekk eller papir i skriverne.

Det er Coors jobb, men slik situasjonen er i dag kaster de bort mye tid på å sjekke at alt er OK. Er de heldige treffer de akkurat det tidspunktet maskinene trenger påfyll eller tilsyn.

– Vi må sørge for at disse vertikale informasjonsstrømmene havner hos oss. Det har både maskinleverandørene og vi glede av. Jobben er å koble seg inn på de ulike dataformatene og samle det i en horisontal informasjonsstrøm inn i våre systemer. Dette handler om å rasjonalisere vår egen virksomhet, men i enda større grad om å kunne yte et bedre tjenestetilbud. Jo bedre vi er, jo bedre er jo kundene våre.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Les også: Slik kan 3D-printing endre industrien for alltid

Horisontale og vertikale

Coors utviklingsprosjekt stopper ikke ved maskiner som allerede er koblet til nettet av andre. De vil koble mest mulig av de resterende kontrollpunktene til nettet også.

Til og med søppelbøtter og dorullholdere skal få sensorer som varsler når det er på tide å tømme og etterfylle.

Slike kontrollsensorer kaller Sandquist for horisontale.

Men når det er snakk om toalettpapir må de også koble seg i den vertikale informasjonsstrømmen til leverandøren av toalettpapiret.

– Målet er at så å si hele papirflyten fra dorullholderen til hovedlageret skal være sensorbasert og gi informasjon vi kan utnytte i bedriftene vi arbeider og selvfølgelig tilbake til leverandøren, sier han.

Les også: Slik vil studentene gjøre arbeidsplassen smartere

Analyse og optimalisering

Noen sensorer vil være koblet til systemet via mobilnettet, noen via wifi, mens andre vil ha kablet forbindelse.

All informasjonen samles opp og aggregeres og medarbeiderne i bedriftene får hver sin informasjonsstrøm tilpasset deres rutiner.

Det er ikke bare bedre og mer rasjonelle tjenester Coor ønsker å oppnå med IoT-prosjektet. All informasjonen som strømmer fra sensorene vil de fange opp og analysere.

– Denne informasjonsstrømmen vil bli svært verdifull for oss. Industrien vår har svært lave marginer og skal vi både forbedre oss og gi bedre service er dataanalyse en av veiene fremover. Men vi må gjøre det på en trygg måte. Derfor har vi bygget datasikkerhet inn i alle sensorene og hele veien gjennom gatewayen vi bruker for å sende data ut av bedriftene og inn i våre systemer.

Snart i gang

Coor er kommet langt med IoT-prosjektet og de første testene skal allerede i gang i år.

Sandquist tror dette vil være begynnelsen på en ny hvordan eiendomsdrift også kan utnytte teknologi til å bli bedre.

Les også:

Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner

Begrepet kunstig intelligens oppstod i 1956. Hvor er vi nå?

Slik lykkes du på Kickstarter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.