tunneler

Nå er planen for Lærdalstunnelen klar: Må stenges kveld og natt i to til tre år

Statens vegvesen velger å stenge Lærdalstunnelen fra klokka 18 til 06 når den store oppgraderingen av tunnelen starter i 2025.

Rehabiliteringen av Lærdalstunnelen vil trolig starte i 2025, og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år.
Rehabiliteringen av Lærdalstunnelen vil trolig starte i 2025, og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
14. apr. 2023 - 09:46

Vegvesenet har fått grønt lys fra Samferdselsdepartementet for planene om å oppgradere den lengste veitunnelen i verdenen.

Vegvesenet planlegger å starte anlegget i 2025, og skal etter planen være ferdig i løpet av fire til fem år.

Vegvesenet har kjørt en grundig prosess i arbeidet med å utarbeide en plan for hvordan man skal gjennomføre tunneloppgraderingen. Det er arrangert to folkemøter med godt besøk. Vegvesenet har hatt egne møter med kommunene Lærdal og Aurland, og dessuten Sogn Regionråd. Det er også gjennomført møte med Helse Førde, Politiet, Lærdal næringsskipnad, Aurland næringsråd, Statnett og Sognekraft. Vegvesenet har mottatt 26 skriftlige innspill til utredningen om trafikkavvikling.

Statens vegvesen kan nå jobbe videre med planene om å bygge en skråstagbru over Glomma ved Fetsund.
Les også:

Riksantikvaren tar sjeldent grep: Avfreder bru for å bygge ny 

Får konsekvenser

Stig Berg-Thomassen leder arbeidet for Statens vegvesen med å oppgradere tunneler i sør og vest i Norge på. Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen
Stig Berg-Thomassen leder arbeidet for Statens vegvesen med å oppgradere tunneler i sør og vest i Norge på. Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen

– Det er ikke mulig å oppgradere tunnelen uten at det får konsekvenser for omverden. Vi har kommet fram til at det er bedre med kvelds- og nattestenging enn å stenge tunnelen helt, sier leder for tunneloppgradering i vest i Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen.

Arbeidet med tunnelen blir delt i to. Med kvelds- og nattestenging vil det ta to til tre år å ferdigstille sprengningsarbeidene i tunnelen. Det er et til to år lengre enn om tunnelen blir stengt døgnet rundt. Når tunnelen er stengt er det ikke mulig å slippe gjennom utrykningskjøretøy.

– Fjellet i tunnelen vil være krevende for tunnelarbeiderne. Derfor kan vi ikke slippe gjennom trafikk før vi har sprengt og sikret fjellet, sier Berg-Thomassen.

- Må være trygt

Etter at arbeidet med sprengning og sikring av tunnelen er ferdig, starter arbeidet med tekniske installasjoner i tunnelen. Dette arbeidet vil ta om lag tre år. Da planlegger Vegvesenet å slippe gjennom trafikk to til tre ganger i løpet av kvelden og natte.

– Da vil det også være trygt å sende gjennom utrykningskjøretøy, sier Berg-Thomassen.

Han beklager ulempene arbeidet vil bety for trafikantene. Han er særlig opptatt av at en del barn og unge vil få redusert fritidstilbudet i årene tunnelarbeidet varer. Næringslivet vil også få utfordringer.

Vegvesenet sier det er aktuelt å forsterke ferjetilbudet på strekningen riksvei 13 Vangsnes-Hella, og sette opp persontransport med båt mellom Lærdal og Aurland når det er behov for det.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.