Nå er endelig ny byvekstavtale for Trondheimsområdet på plass

I dag signerte staten og lokale parter en ny byvekstavtale for Trondheimsområdet som er gjeldende for perioden 2023-2029. Dermed er både den omfattende Miljøpakken for Trondheim og utbyggingen av Metrobussen sikret finansiering.

 Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Sigrun Wiggen Prestbakmo, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet, under signeringen av byvekstavtalen for Trondheimsområdet
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Sigrun Wiggen Prestbakmo, statssekretær i Kommunal- og distriktsdepartementet, under signeringen av byvekstavtalen for Trondheimsområdet Foto: Kristin Bentdal Larsen, Samferdselsdepartementet
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. sep. 2023 - 13:16

Den forrige byvekstavtalen var inngått mellom staten og Trøndelag fylkeskommune og kommunene Trondheim, Stjørdal, Melhus og Malvik, mens det nye nå er at det geografiske området er utvidet til også å gjelde Skaun og Orkland. Det er Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Statsforvalteren i Trøndelag har forhandlet på vegne av staten.

Målet er nullvekst i biltrafikken

­– Det er med stor glede at vi signerer byvekstavtalen for Trondheimsområdet i dag. Avtalen bidrar til et bedre og grønnere bymiljø, og er det viktigste virkemiddelet for å nå nullvekstmålet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Byvekstavtaler har nullvekst for persontransport med bil som overordnet mål. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økte utslipp, støy og dårligere framkommelighet, skal ordningen fremme gange, sykling og bruk av kollektivtransport.

Statlige penger til Metrobussen

Én av grunnene til ønsket om reforhandling av byvekstavtalen, var kollektivløsningen Metrobuss. Partene er nå enige om å omprioritere midler innenfor den tidligere fastsatte økonomiske rammen, slik at det blir en bedre kollektivdekning i områder øst for sentrum av Trondheim.

Etter at forhandlingene om byvekstavtalen var ferdig i mai, ble det besluttet i Stortinget at det statlige bidraget til skulle Metrobuss økes.

I juni behandlet Stortinget Prop. 113 S (2022-2023) Utvidelse av innkrevingsperioden og innføring av miljødifferensierte takster i Miljøpakke Trondheim trinn 3 i Trøndelag.  Her ble det vedtatt at bompengeinnkrevingen i Trondheim kan fortsette ut 2033, som blant annet vil gjøre det mulig å finansiere Byåstunnelen, som er et av mange prosjekter i Miljøpakken.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.