Denne strekningen like ved Nattvalkrysset i Sandefjord inngår i vegen mellom Gulli og Langåker som skal få fire felt. Prosjekteringen av utvidelsen har nylig være ute på anbud. Multisconsult ligger godt an til å få oppdraget. (Bilde: Anders Haakonsen)

Multiconsult leder klart på E 18

Fem konsultenter ba om konkurransegrunnlaget, tre av dem lot det bli med det. Prosjekteringsleder Morten Klokkersveen i Statens vegvesen håpet at flere ville gi anbud, men han er er ikke overrasket over utfallet. - Dette er et stort oppdrag som ikke mange konsulenter har kapasitet til å ta, og det er flere store prosjekteringsoppdrag innenfor samferdsel ute, sier han.

Avstanden mellom Gulli og Langåker er 23,7 km. Strekningen har en standard som tidligere het motorveg klasse B, det vil si at vegen har to felt, den er forbeholdt motorisert trafikk, og det er ingen direkte på- eller avkjørsler. På over halvparten av strekningen er det midtrekkverk. Det vil bli fjernet når den nye kjørebanen er ferdig.

Den framtidige E 18 får en totalbredde på minimum 26 meter, hvorav midtdeleren utgjør minimum 4 meter. Enkelte steder kan midtdeleren blir bredere fordi kravene til kurvatur er forandret siden dagens veg ble prosjektert.

Nåværende E 18 skal ta nordgående trafikk når utvidelsen er fullført. I følge reguleringsplanen skal denne vegen beholde sin trasé, men Klokkersveen utelukker ikke at det kan bli mindre justeringer underveis, for eksempel på strekninger hvor det er store setninger.

Nord for Kopstad har E 18 minst fire felt helt til Oslo. Sør for Langåker er det bare en to-felts veg som er åpen for all slags trafikk, men om kort tid blir trafikken på E 18 flyttet over på en ny fire-feltsveg på den 8 km lange strekningen Langåker-Bommestad.

Prosjekteringen av fire-feltsvegen mellom Gulli og Langåker skal være ferdig innen 10. november neste år. Vegvesenet tar sikte på at hele strekningen skal være fullført sommeren 2014, men det kan bli delåpninger før den tiden.