Mye skal skje hvis ikke E Opedal & Sønner får siste kontrakt på utbedringen av riksveg 13 mellom Bu og Brimnes. Ill.: Statens vegvesen

Mot 3. kontrakt for E. Opedal & Sønner

Fem entreprenører deltar i anbudskonkurransen. Mesta ligger på andreplass med 51,421 mill. fulgt av Risa (51,520 mill.), AF Gruppen (55,356 mill.) og Bertelsen & Garpestad (56,654 mill.).

E. Opedal & Sønner har hovedkontor bare 24 km fra anleggstedet. Samme firma fikk kontrakten på de to første oppdragene på strekningen Bu-Brimnes.

Den tredje entreprisen gjelder riksveg 13 mellom Bu og Bugjelet. Strekningen er bare 1,9 km lang, og standarden på den nåværende vegen er langt bedre enn på mange andre vestlandsveger. Likevel er anbudet på over 48 millioner ca. 10 prosent lavere enn byggherrekalkylen. Dårlige grunnforhold er årsaken til at Vegvesenet hadde ventet så høye priser. Ikke mindre enn 15 000 kbm ubrukelige masser skal graves opp fra vegtraséen.

Strekningen Bu-Brimnes er en del av rv 13 i dag, men når Hardangerbrua åpnes sommeren neste år, blir den overført til rv 7. Utbedringen vegen mellom Bu og Brimnes skal være fullført et par måneder etter bruåpningen.