fylkesvei

Møre og Romsdal skal bruke 3 milliarder kroner på fylkesveiene de neste to årene

Nerlandsøybrua er det største nybyggingsprosjektet som starter opp i perioden, tross en anstrengt fylkesøkonomi.

Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, Møre og Romsdal fylkeskommune. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune, Magnar Fjørtoft
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
27. apr. 2023 - 11:44

Fylkesveiavdelingen i Møre og Romsdal har rundt 3200 kilometer vei å ta vare på.  Et veinett som strekker seg like langt som fra Molde til Roma, og på denne strekningen ligger 62 tunneler, 54 fergekaier, og om lag 1000 bruer. I en natur preget av bratte fjell og mye vær og vind.

En av de søndre portalene til dagens Limfjordtunnel, som sto ferdig i 1969. Bildet er tatt i 2011.
Les også:

– En helt spesiell faglig disiplin

Dette av noen av prosjektene for fylkeskommunene de neste årene. Foto:  Jarle Skoglund
Dette av noen av prosjektene for fylkeskommunene de neste årene. Foto:  Jarle Skoglund

Vedlikeholdsetterslepet vokser

– Vi har et krevende veinett å drifte og vedlikeholde. Det krever mye av oss, også innen beredskap. Selv om økonomien utfordrer oss og vedlikeholdsetterslepet vokser hvert år, så blir det gjort mye godt arbeid, og vi jobber hver dag for å få mest mulig trygg og effektiv vei ut av de midlene vi har tilgjengelig.

– De neste to årene skal vi bruke om lag tre milliarder kroner på å vedlikeholde, bygge og planlegge gode tiltak som bidrar til sikker trafikkavvikling i fylket vårt, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i en melding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.

Tar ned aktiviteten på en del områder

I den vedtatte plan- og byggeprogrammet ligger det inne en lang rekke små og store tiltak som skal bli gjennomført de to neste årene. Bruer, tunneler, bypakker, trafikksikkerhetstiltak, skredsikring, fergekaier og planleggingsarbeider for store og små prosjekter i hele fylket ligger i oppgaveporteføljen.

Nerlandsøybrua blir et av de største prosjektene i Møre og Romsdal de neste to årene. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune
Nerlandsøybrua blir et av de største prosjektene i Møre og Romsdal de neste to årene. Foto:  Møre og Romsdal fylkeskommune

– Selv om vi av hensyn til den økonomiske situasjonen må ta ned aktiviteten på en del områder, er det en lang rekke tiltak vi skal gjennomføre. For eksempel må vi oppgradere gjentatte tunneler slik at de oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og vi må utbedre en del bruer på grunn av tilstanden de er i. Vi bygger også nytt. Et eksempel er Nerlandsøybrua, hvor vi er i gang med å bygge ny bru for å erstatte den gamle, som er i dårlig forfatning, sier Tønnesen.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård presiserer at Hamar jernbanestasjon skal bygges om, et tiltak som han foreslår 200 millioner kroner til i statsbudsjettet for 2026.
Les også:

– Ikke riktig å starte nye store veiprosjekter nå

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.