Fylkesveiavdelingen i Møre og Romsdal har rundt 3200 kilometer vei å ta vare på. Et veinett som strekker seg like langt som fra Molde til Roma, og på denne strekningen ligger 62 tunneler, 54 fergekaier, og om lag 1000 bruer. I en natur preget av bratte fjell og mye vær og vind.
Politikerne strøk setning som skulle prioritere rassikring
Vedlikeholdsetterslepet vokser
– Vi har et krevende veinett å drifte og vedlikeholde. Det krever mye av oss, også innen beredskap. Selv om økonomien utfordrer oss og vedlikeholdsetterslepet vokser hvert år, så blir det gjort mye godt arbeid, og vi jobber hver dag for å få mest mulig trygg og effektiv vei ut av de midlene vi har tilgjengelig.
– De neste to årene skal vi bruke om lag tre milliarder kroner på å vedlikeholde, bygge og planlegge gode tiltak som bidrar til sikker trafikkavvikling i fylket vårt, sier fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen i en melding fra Møre og Romsdal fylkeskommune.
Tar ned aktiviteten på en del områder
I den vedtatte plan- og byggeprogrammet ligger det inne en lang rekke små og store tiltak som skal bli gjennomført de to neste årene. Bruer, tunneler, bypakker, trafikksikkerhetstiltak, skredsikring, fergekaier og planleggingsarbeider for store og små prosjekter i hele fylket ligger i oppgaveporteføljen.
– Selv om vi av hensyn til den økonomiske situasjonen må ta ned aktiviteten på en del områder, er det en lang rekke tiltak vi skal gjennomføre. For eksempel må vi oppgradere gjentatte tunneler slik at de oppfyller kravene i tunnelsikkerhetsforskriften og vi må utbedre en del bruer på grunn av tilstanden de er i. Vi bygger også nytt. Et eksempel er Nerlandsøybrua, hvor vi er i gang med å bygge ny bru for å erstatte den gamle, som er i dårlig forfatning, sier Tønnesen.
Åpnet verdens to første asfaltfabrikker på hydrogen