Statoil har planlagt 990 modifikasjonsprosjekter på norsk sokkel i 2011 til en verdi av 9 milliarder kroner. Ifølge selskapet vil modifikasjonene forbedre helse, miljø og sikkerhet (HMS) i tillegg til å øke inntjeningen fra installasjonene.
– Vår nye arbeidsprosess for modifikasjoner bidrar til å øke kvaliteten i den tidlige fasen, sier Hans Jakob Hegge, direktør i Utvikling og produksjon Norge (UPN) i en pressemelding.
500 i fjor
I 2010 ble nærmere 500 modifikasjonsprosjekter ferdigstilt på norsk sokkel. Av disse var rundt 300 rene HMS-prosjekter, som skal bidra til økt sikkerhet, reduserte utslipp eller forbedringer i arbeidsmiljø på installasjonene.
De resterende 200 prosjektene, basert på økonomiske vurderinger, for å gi økt produksjon, bedre regularitet og reduserte kostnader.
– God økonomi og god HMS henger ofte sammen, sier Hegge.
Revissjonsstanser
Til enhver tid har Statoils driftsorganisasjon rundt 1.000 modifikasjonsprosjekter gående.
– En viktig utfordring er å finne løsninger og metoder som gjør at prosjektene kan gjennomføres uten å måtte stenge ned produksjon. På den måten kan vi redusere omfanget av revisjonsstanser, sier Hegge.
Skal lære av hendelser
Statoil hevder at modifikasjonsprosjektene gjennomføres i tett samarbeid med leverandørene som er sentrale både i planlegging og gjennomføring av prosjektene. Dette skal bidra til at læring etter hendelser bakes inn i modifikasjonsprosessen.