TREKKER OPP TOTALEN: Telekombransjen serverer gode omsetningstall for 2008, mye takket være brukere av mobilt bredbånd. (Bilde: Espen Zachariassen)
(Bilde: PT)
(Bilde: PT)
(Bilde: PT)
(Bilde: PT)
(Bilde: PT)

Mobilt bredbånd fosser videre

  • IT

Mobilt bredbånd omsatte for en halv milliard kroner i Norge i 2008, viser Post- og teletilsynets (PTs) ferskeste tall for det norske ekommarkedet.

Økningen bidrar til at totalomsetningen, for alle selskaper i alle forretningsområder, økte med 1 prosent i 2008 – til 31,5 milliarder kroner.

- Gledelig

Hyggelige tall i krisetider, mener PT-direktør Willy Jensen.

– Det er en større omsetningsvekst i prosent enn 2007, til tross for at markedet ikke har det så komfortabelt. Det er meget gledelig, sier Jensen.

Mobilt bredbånd står for den største veksten i antall abonnement også så langt i 2009. Ved utgangen av første kvartal var det flere enn 300.000 norske abonnementer.

Les også: Mobilt bredbånd tar av

Forventer 500 000 i år

At interessen vokser for mobilt bredbånd, er ikke nytt. Like fullt er Willy Jensen overrasket.

– Etter mitt skjønn ligger dagens største overraskelse i tallene for mobilt bredbånd. Vi har ventet en økning, men veksten ble enda større enn vi trodde, særlig med tanke på tidene vi er inne i, sier Jensen til Teknisk Ukeblad.

Og PTs grafer overbeviser Jensen om at veksten ikke er et blaff.

– Jeg føler meg trygg på at vi innen 2009 vil passerer en halv million mobilt bredbånd-abonnement i Norge, sier PT-sjefen.

TRÅDLØS FRAMTID: PT-direktør Willy Jensen tror vi vil passere en halv million abonnement på mobilt bredbånd i løpet av året.

Hamstrer båndbredde før ferien

Telekomanalytiker og administrerende direktør i Norsk Telecom, Tore Aarønæs, er på sin side langt mindre overrasket over at mobilt bredbånd-segmentet øker så vidt sterkt som det gjør.

– Nei, vi har spådd en enda høyere vekst. I tillegg tror vi det vil ta seg videre opp i neste kvartal, fordi tiden i forkant av ferier gjerne fører med seg en salgstopp, sier han til Teknisk Ukeblad.

Triumvirat på toppen

Det norske markedet for mobilt bredbånd domineres enn så lenge totalt av aktørene som så langt disponerer egen infrastruktur.

Det såkalte "duopolet" Telenor og NetCom, et godt stykke foran Ice.net - som i tillegg taper markedsandeler i raskt tempo.

Samtidig er Network Norway og Tele2s samarbeidsprosjekt om et eget fullverdig nett fortsatt et godt stykke unna.

Les også: Amerikanere skal redde Ice

Nytt mobilnett i det blå

– Vi er bunnsolide

– For ferskt til å styres

Mangelen på konkurranse reiser spørsmålet om myndighetene gjør nok.

Mange ønsker PT på banen for å fremme at rene tjenesteleverandører skal etablere seg også i dette markedet, slik til dels er tilfellet for mobiltelefonmarkedet.

Mange ønsker PT på banen for å fremme at rene tjenesteleverandører skal etablere seg også i dette markedet, slik til dels er tilfellet for mobiltelefonmarkedet.GREIE PRISER: Mangelen på konkurranse bremser ikke veksten for mobilt bredbånd foreløpig, tror analytiker Tore Aarønæs.

– Dette er fersk teknologi. Mens den utvikles, mener vi det er klokt å gripe minst mulig inn i markedet. Situasjonen er relativt lik i EU-området, og særlig i Nord-Europa. Også internasjonalt regulere det inntil videre minst mulig, sier Willy Jensen.





Hyggelige priser

Tore Aarønæs er delvis enig med den lite reguleringslystne Jensen.

– Det norske prisnivået er ganske hyggelig, eksempelvis tilbudene som lanseres utelukkende for iPhone. Slik sett tror jeg ikke prisnivået vil bremse videre vekst. Men det er klart: Når utviklingen går så fort, er det en risiko med å stå på sidelinjen for lenge, sier Aarønæs.





Les også: – PT bryter loven