Elliptic labs

Mobilprodusentene har fått øynene opp for norske Elliptic labs

Selskapet som springer ut av det norske ultralydmiljøet har fått grep om det internasjonale markedet.

Neste marked: Elliptic Labs tror smarthøyttalere kan bli et nytt stort markeder for ultralydteknologien deres. Den kan fortelle høyttaleren om folk i rommet uten å bruker kamera som mange ikke liker.
Neste marked: Elliptic Labs tror smarthøyttalere kan bli et nytt stort markeder for ultralydteknologien deres. Den kan fortelle høyttaleren om folk i rommet uten å bruker kamera som mange ikke liker. (Foto: Amazon)

Selskapet som springer ut av det norske ultralydmiljøet har fått grep om det internasjonale markedet.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

I 2016 løsnet det endelig for norske Elliptic Labs. Etter mange års utvikling og arbeid med kunder, utviklet selskapet ultralydteknologien fra noe som trengte egen hardware til plattform basert på bare programvare.

I tillegg snudde de på den originale ideen om å bygge et nytt grensesnitt hvor man manøvrerte ved å gestikulere - til å erstatte en sensor som sitter i nær alle smartmobiler, og som føler avstanden til hodet, en såkalt proximity sensor. Dette løste et evig problem for mobilprodusentene og var med å starte fullskjerm-trenden som er på full fart inn i markedet.

Ved å erstatte en hardwarebasert sensor med programvare fikk de ned prisen og strømforbruket. De oppnådde også bedre plass inne i mobilen, og ikke minst på forsiden. Det viste seg at mobilhøyttalere ikke hadde noe problem med å «hyle» ikke hørbar ultralyd som ble mottatt av mikrofonene. På den måten kunne programvaren fortelle hvor mobilen var i forhold til hodet.

Bare skjerm: Ingen har så langt slått Xiaomi på forholde mellom skjerm og frontareal som i denne Me Mix 2. Det kan endre seg etter hvert som flere produse  Foto: ORV

Det var kinesiske Xiaomi som var først ute med den norske løsningen i sin «fullskjerm» Mi Mix. Ved å droppe den fysiske nærhetssensoren ble det bedre plass på fronten av skjermen, og de kunne dermed levere markedets første fullskjerm hvor skjermen dekket 91.3 prosent av frontarealet.

– Det er selvfølgelig viktig å ha en slik referansekunde og de bruker også vår teknologi, Inner Beauty, i alle sine Mi Mix modeller. For noen dager siden kom telefon nummer fire fra dem; Mi Mix 2S, med vår teknologi. Den har den nyeste prosessoren fra Qualcomm Snapdragon 845 og det kommer til å bety mye for oss. Qualcomm har inngått en strategisk avtale med oss og støtter ultralydteknologien vår i sine prosessorer, sier administrerende direktør i Elliptic Labs, Laila Danielsen.

At Qualcomm er begeistret for ultralyd kom til syne både på CES og MWC – Mobile World Congress hvor de demonstrerte teknologien fra Elliptic Labs på sin stand.

Mange nye snart

Hun forteller at de nå har avtaler med flere mobilleverandører, og de skal ifølge Danielsen ha samtaler også med de virkelig store. Men hun vil ikke si med hvem, eller hvilke telefoner det dreier seg om. Det er kundene som må ta seg av lanseringene.

– Det jeg kan si er at vi snakker med alle som betyr noe i denne bransjen, sier hun, og sier at de forventer kraftig vekst i år.

– I fjor doblet Xiaomi antall salg av mobiler til 98 millioner mobiler, og de har fått god hjelp av vår teknologi til å nå dette tallet. Dette har mobil markedet lagt merke til. I år vil vi komme på noen telefoner i mellomsegmentet. Nå vil denne delen av markedet også ha mobiler med størst mulig skjerm, og da er det viktig å fjerne sensorer fra forsiden.

Blest om teknologien

Danielsen har nylig vært på opptak hos CNBC, i programmet «The Edge», som blir sett av 405 millioner mennesker i 106 land. Se innslaget her. Det at selskapet blir plukket opp her kan nok også bero på at verdensledende selskaper nå viser stor interesse for den norske ultralydteknologien i egne produkter.

Danielsen peker på at det er viktig å komme med ny teknologi, og når den først er ute er det viktig å ikke bli hengende etter.

  Bilde: Jacky

– Vi tror slik omtale bidrar til oppmerksomhet om teknologien, men vi har selvfølgelig tett samarbeid med potensielle kunder og partnere. Vi inngikk for eksempel en avtale med AAC Technologies, verdensledende i mikrofoner og høyttalere til smartmobiler med 80 prosent markedsandel. Jeg tror vi kommer til å inngå en rekke slike partnerskap om ultralydteknologen vår, vi er godt kjent i markedet vi jobber med, sier hun.

Smarthøyttalere

Et av områdene hun har store forhåpninger til er nye «Inner Reflection», en programvareplattform basert på å utnytte ultralydmulighetene som ligger i de nye smarthøyttalerne.

– Med vår programvareteknologi kan vi gjøre dagens smarte høyttalere enda smartere. Det gjør vi ved å bruke ultralyd og reflektert lyd fra den til å forstå mer om rommet den er i, og menneskene som beveger seg der. Tilbakemeldingene fra ledende smarthøyttalerprodusenter er at forbrukere ikke er komfortable med at det er kameraet som gjør den jobben, derfor leter de etter en annen teknologi som kan levere funksjonaliteten de trenger. Det åpner et vell av nye muligheter, som at man kan gestikulere til høyttaleren, i tillegg til å bare bruke stemmen. Siden høyttaleren vet hvem som er hvor kan den juster følsomhet og volum deretter, sier hun.

Trenger flere

– Nå er vi i Beijing, Shanghai og Shenzhen i Kina, San Fransisco i USA, men vi trenger flere dyktige utviklere på hovedkontoret i Oslo. Ikke minst programmerere og folk med ekspertise i maskinlæring. Spesielt de som kan signalprosessering. Vi ønsker å vokse hjemme og bygge et sterkt ultralydmiljø her. Nå er vi 50 ansatte, men vi trenger å vokse med minst 20 til bare i 2018, sier Danielsen.

Danielsen sier at de har en sterk patentportefølje og at hun er fornøyd med at kineserne slår kraftigere ned på dersom man prøver å omgå patenter i Kina. Selv om de har en teknologi hun tror det vil være vanskelig å kopiere både til det de bruker ultralyd til i dag og nye områder de ser på.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå