To bergingsbåter prøvde å holde Crete Cement stabilt og flytende, men måtte oppgi forsøket ut over dagen. (Bilde: Truls Tunmo)
Kystverket sørget for å få lagt lenser rundt Crete Cement ved Fagerstrand på Nesodden. Skipet hadde 115 tonn tungolje og 19 tonn marin diesel om bord. (Bilde: Truls Tunmo)

Mistenkte etter skipsforlis

Både han og losen, som kom om bord ved Færder fyr, har status som mistenkte i saken.

Ifølge politiets opplysninger skulle det gis ny kurs ved et fast vendepunkt rett sør for øya Aspond. Da skipet ikke fikk satt ny kurs, klarte det ikke å komme inn i skipsleia øst for Aspond, og kjørte dermed på øya med en fart på 11-12 knop.

Lekk

Etter sammenstøtet fortsatte båten et stykke, men snudde mot Fagerstrand da det ble klart at den tok inn vann.

Ifølge lensmann Kai Snipstad på Nesodden er det ingenting som tyder på tekniske feil eller promille.

– Årsak og ansvarsforhold vil bli klarlagt i forbindelse med den videre etterforskningen. Overstyrmannen – som var ansvarlig på brua – og losen har begge status som vitner, heter det i en pressemelding fra lensmannen.

Oljefilm

I løpet av torsdagen har dykkere vært nede og sikret den havarerte lastebåten, som seilte med sement om bord. De har blant annet tettet ventiler som det lekket olje ut fra. Folk i området ble bekymret for strender og dyreliv, men oljen viste seg å være enkel å samle opp.

– En tynn oljefilm la seg på overflaten, noe som blant annet vises på flyfoto, men den ble raskt samlet inn igjen, og førte ikke til forurensning, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Kibsgaard-Petersen i Kystverket. Hun sier havaristen vil bli tømt for olje så snart det er praktisk mulig. Det vil si at det ikke lenger er noen fare for at det forliste lasteskipet skal flytte på seg.

– Dykkerne har brukt vaiere og bolter for å feste skroget slik at det ligger stabilt, sier Kibsgaard-Petersen til NTB.

Stor mobilisering

Kystverket har valgt å mobilisere kraftig etter forliset, selv om det til nå ikke har vært stor fare for oljelekkasjer. I samarbeid med et interkommunalt utvalg mot kystforurensing har Kystverket sørget for at skipet ikke skal bli mer ødelagt, og at miljøet rundt blir tatt vare på.

– Vi kommer til å holde vakt ved havaristen i hele natt, mens vi fortsetter med de viktige forberedelsene før tømmingen. Når den kan begynne, er usikkert, men vi vet trolig mer etter morgenmøtet ved 9.30-tiden fredag, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Skipet var på vei fra Brevik til Slemmestad da det grunnstøtte helt sør på Nesoddlandet onsdag morgen. Båten er registret på Bahamas, men eies av KGJS Cement AS, et datterselskap av Kristian Gerhard Jebsen Skibsrederi