Misfornøyde Eliaden-utstillere

  • energi

Eliaden er delt inn i to haller. I hovedhallen holder de fleste utstilleren fra elektrobransjen til. I underetasjen er automatiseringsbransjen plassert. Selv om det totale besøkstallet gikk ned med 42 prosent de første to dagene fra 10818 til 6221, er de fleste leverandørene i hovedhallen fornøyde med responsen.

Men i underetasjen murrer automatiseringsleverandøren og truer med å trekke seg fra messen. Kritikken er massiv og entydig.

- Hvis arrangementet ikke gjør store endringer i opplegget, kommer vi ikke til å delta flere ganger, sier Uwe Küppers, administrerende direktør for Wonderware Scandinavia. Han mener at de ikke treffer de kundene de ønsker i et miljø som legger størst vekt på kabler, brytere og kontakter. Tyskeren Küppers har tidligere vært sterkt involvert i utviklingen av Hannovermessen, og oppfordrer Eliaden-arrangørene til å ta ham med på råd.

Den trofaste Eliaden-utstilleren Kongsberg Simrad vil også vurdere om de skal fortsette å stille ut på messen flere ganger eller velge andre arrangement i stedet.

- Det er ganske lunkent her nede i kjelleren, mens det ser ut til å være livlig oppe i hall 1. Vi har hatt klart dårligere besøk enn tidligere år. Det er ikke så stor stas å være her som før, sier selskapets markedssjef Trond B. Jakobsen til TU.

Utstillerne setter fingeren på flere forhold som er lite tilfredstillende, men legger særlig vekt på mangelfull merking.

- Automatiseringshallen er bare merket med NM i automatisering. Besøkerne må lete for å finne inngangen. Jeg har truffet kunder av oss oppe i hovedhallen som ikke var klar over at det var noen nede også. Dessuten har kjellerhallen preg av en lagerhall. Det er altfor dårlig i en såpass ny messe, sier Morten Andresen fra Cardiac. Heller ikke Andersen er sikker på om han kommer til å deltas flere ganger på Eliaden.

Harald Myhre fra Ingeniør Ivar Pettersen forteller at selskapet tidligere har fått omlag 50 ledetråder per dag på Eliaden. I år har selskapet fått kun en ledetråd som kan lede til salg i løpet av de to første dagene.

Problemene gir vann på mølla for Elaiden-kritikerne i automatiseringsbransjen. Mange utstillere hoppet av allerede før årets messe.

- Utfordringen er å gjøre Eliaden ekstra bra i år, slik at de som ikke er her kommer tilbake neste gang, sa automatiseringsbransjens representant i Eliadens prosjektgruppe for utstilling, Jacob Borchenius, til Teknisk Ukeblad før messen åpnet. Han mente også at de utstillerne som manglet neppe ville virke inn på besøkstallet.

-Jeg tror ikke de som ønsker å besøke automatiseringshallen har problemer med å finne fram. Det blir annonsert flere ganger daglig over høyttaleranlegget at det er en utstillingshall nede også, sier han. Men noen god forklaring på den dårlige responsen har han ikke.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå