FARLIGERE: Den renaultbaserte Dacia Logan fra Romania er langt farligere å krasje med enn småbiler fra Renault i vest. FOTO: DACIA

Mindre sikker øst-bil

  • samferdsel2








Stein Bekkevold





Mens Renault Clio og andre småbiler fra samme konsern konsekvent får toppscore (fem stjerner) i den europeiske sikkerhetstesten EuroNCAP, får den østeuropeiske varianten Dacia Logan bare tre stjerner.





Logan er basert på det Renaulteide Nissankonsernets småbil Micra. Det er første del av forklaringen. Micra scorer ikke like høyt som Renault’ene. Del to går ut på at Renault absolutt ville ha Logan som sin første 5000-Euro-bi – den biligste av de billige. Og da er det dårligere rom for sikkerhetsfiksfakserier som dyrt høyfast stål og mer raffinerte konstruksjoner.





Renault har eid det meste av den rumenske Daciafabrikken siden 1999, og eier den fullt ut fra 2004. Logan bryter en tradisjon: Den er første bil fra Dacia som ikke er en mer eller mindre heldig Renaultkopi. Dacia har alltid laget kopier – ofte teknisk dårligere. I det hele tatt minner Renaults forhold til Dacia mer om stemoren enn om velgjøreren.





Som sagt: fortjener ikke østeuropere den samme bilsikkerheten som vi i vest gjør? Om svaret er et brølende JO VISST så bør vel Renault sørge for at Logan snarest oppgraderes. Om svaret er et hviskende nei bør kanskje konsernet vurdere sitt eierskap.





TRESTJERNERS: Rumenske Dacia scorer tre stjerner i EuroNCAP’s test, mens andre småbiler glatt scorer fem. Dacia eies av Renault – hvis småbiler konsekvent får toppscore. Logan er teknisk basert på Nissan Micra. FOTO RENAULT





LOGAN: Slik ser den ut, trestjernersbilen som Renault kaller sin Modell 5000-Euro. Bilen selger som bare det i Romania men hvorfor skal folk øst i Europa måtte kjøre rundt i mindre sikre biler enn i vest? FOTO DACIA