Nyskapningen er en mellomstor, mer miljøvennlig lastebil basert på modellen F350 Tonka, som ikke selges her i landet. Prototypen bruker i bytrafikk tretti prosent mindre drivstoff enn den vanlige utgaven, ifølge en fersk forskningsrapport fra Fords hovedkontor i Dearborn utenfor Detroit.
På grunn av det reduserte forbruket slipper dieselmotoren ut tjue prosent mindre karbondioksid. Ved oppbremsing tar motoren vare på, og gjenbruker, rundt åtti prosent av bremseenergien. Senere skal større lastebiler og busser forsøksvis utstyres med den nye teknikken, som Ford har laget i samarbeid med drivverkprodusenten Eaton.
Mindre avhengig
Rundt hele verden pågår forsøk med å redusere drivstofforbruket. Lenge tok ikke amerikanerne dette så høytidelig, fordi de har så billig drivstoff. Men dette arbeidet skjøt fart etter terroraksjonen den 11. september i fjor:
USA har besluttet å gjøre seg mindre avhengig av importert råolje, av sikkerhetsmessige og strategiske årsaker. Bilfabrikkenes utviklingsavdelinger er derfor i full sving med å undersøke alle muligheter for å spare drivstoff.
Oljepumpe
Ford bygde prototypen i samarbeid med amerikanske EPA (Environmental Protection Agency). På utgående aksel fra girkassen regnet, sitter et hydraulisk aggregat som arbeider som oljepumpe så fort føreren slipper opp gasspedalen. Pumpen presser hydraulisk olje under høyt trykk (15 MPa) inn i en trykktank. Når lastebilen skal starte igjen, eller akselerere, slipper styringselektronikken ut trykkolje og sender den til pumpen som da arbeider som hydraulisk motor, og som med stor kraft driver lastebilen framover, sammen med dieselmotoren.
Teknikken er høyst interessant for alle lastebrukere over hele verden og ikke minst for US Army, som er pålagt å kutte sitt forbruk med 75 prosent innen 2010.