KLIMAKVOTER: Kristian Tangen (fra v. ), Atle Christiansen og Per-Otto Wold var med og starte Point Carbon, som er verdensledende på informasjon om CO2-kvoter. (Bilde: CAMILLA AADLAND)

Millionminus for klimaråd

  • Kraft

Konsulentselskapet Point Carbon, som blant annet selger analyser og arrangerer konferanser om CO 2- og energimarkedet, gikk på en kraftig smell i 2008.

Selskapet har hatt en kraftig omsetningsvekst de siste årene, fra 31 millioner kroner i 2005 til 122 millioner kroner i 2007.

Veksten fortsatte i fjor, da omsetningen endte på 148 millioner kroner, men veksten har kostet.

Blodrødt i 2008

Årsresultatet, som i 2007 var på 1,4 millioner kroner ble blodrødt og endte på minus 45,8 millioner kroner i fjor.

«Økningen skyldes selskapets sterke vekst. Med utgangspunkt i selskapets finansielle strategi var 2008 et økonomisk tilfredsstillende år,» heter det i årsberetningen.

Blant det som har kostet er produktutvikling, som selskapet forventer vil bidra med ytterligere vekst i inntektene de nærmeste årene.

Investeringer knyttet til hardware og utvikling av ny software kostet 7,5 millioner kroner i fjor.

Kostbart i USA

Satsingen i USA var også kostbar og selskapet Point Carbon North America LLC bidro til 14 millioner kroner av underskuddet i fjor.

I juni i år ekspanderte Point Carbon ytterligere i Nord-Amerika, da selskapet lanserte sitt første kraftmarkedsanalyseredskap for det nordamerikanske markedet.

Finanskrise

Finanskrisen har heller ikke gått upåaktet hen i Point Carbon, som merket at flere av kundene innen karbonmarkedet har redusert sin markedsaktivitet.

Dette førte til lavere nysalg og flere oppsigelser enn forventet, i tillegg til redusert etterspørsel etter rådgivingstjenester.

Fremtiden ser likevel ikke lys ut, skal man tro selskapets årsrapport. Markedet for Point Carbons tjenester er i vekst og styret forventer inntektsvekst også i år.