Konsulentselskapet Point Carbon, som blant annet selger analyser og arrangerer konferanser om CO 2- og energimarkedet, gikk på en kraftig smell i 2008.
Selskapet har hatt en kraftig omsetningsvekst de siste årene, fra 31 millioner kroner i 2005 til 122 millioner kroner i 2007.
Veksten fortsatte i fjor, da omsetningen endte på 148 millioner kroner, men veksten har kostet.
Blodrødt i 2008
Årsresultatet, som i 2007 var på 1,4 millioner kroner ble blodrødt og endte på minus 45,8 millioner kroner i fjor.
«Økningen skyldes selskapets sterke vekst. Med utgangspunkt i selskapets finansielle strategi var 2008 et økonomisk tilfredsstillende år,» heter det i årsberetningen.
Blant det som har kostet er produktutvikling, som selskapet forventer vil bidra med ytterligere vekst i inntektene de nærmeste årene.
Investeringer knyttet til hardware og utvikling av ny software kostet 7,5 millioner kroner i fjor.
Kostbart i USA
Satsingen i USA var også kostbar og selskapet Point Carbon North America LLC bidro til 14 millioner kroner av underskuddet i fjor.
I juni i år ekspanderte Point Carbon ytterligere i Nord-Amerika, da selskapet lanserte sitt første kraftmarkedsanalyseredskap for det nordamerikanske markedet.


Finanskrise
Finanskrisen har heller ikke gått upåaktet hen i Point Carbon, som merket at flere av kundene innen karbonmarkedet har redusert sin markedsaktivitet.
Dette førte til lavere nysalg og flere oppsigelser enn forventet, i tillegg til redusert etterspørsel etter rådgivingstjenester.
Fremtiden ser likevel ikke lys ut, skal man tro selskapets årsrapport. Markedet for Point Carbons tjenester er i vekst og styret forventer inntektsvekst også i år.