OLJE OG GASS

Millionbot etter Bourbon-forliset

Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det.
Bourbon Dolphin i byggedokk på Ulstein Verft i juni 2006. I oktober samme år ble skipet døpt og overlevert Bourbon Offshore Norway, og i april 2007 kantret det.Bilde: Anders J. Steensen

Bourbon Dolphin-ulykken

Boreriggen Transocean Rather var hyret inn av Chevron for å bore i et av Atlanterhavets mest værharde strøk.

12 april 2007 skulle boreriggen flyttes. For å legge ut disse ankerne brukes ankerhåndteringsfartøyer. Et av disse skipene var Bourbon Dolphin, som hadde trekkraft på 194 tonn.

Bourbon Dolphin ble overbelastet da trekkraften nådde 330 tonn på vinsjen som holdt ankerkjettingen. Åtte personer omkom. Syv ble reddet.



Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin kantret utenfor Shetland 12. april 2007.

Fartøyet, som hadde en trekkraft på 194 tonn, ble belastet med hele 330 tonn på ankerkjettingsvinsjen.

Åtte mennesker omkom, og sju ble reddet.

Les også:

Bot

Nå har Bourbon Offshore Norway AS, rederiet bak Bourbon Dolphin, fått en bot på fem millioner kroner, melder TV2.

Førstestatsadvokat Bjørn Soknes har kommet til at rederiet ikke ga kapteinen tilstrekkelig tid til å bli kjent med skipet, mannskapet og oppdraget.

Kapteinen fikk nemlig bare halvannen time på seg før båten skulle ut.

Dårlig sikkerhet

Påtalemyndigheten mener også at rederiet ikke har gode nok sikkerhetsrutiner for slike ankerhåndteringsoperasjoner.

Selve foretaksstraffen er imidlertid ikke direkte knyttet til ulykken.

Les også:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.