FØRST: Flex LNGs flytende produskjonalegg forLNG blir verdens første i sitt slag. Disse skipene kan brukes til å utnytte gass fra felt som ligger langt unna annen infrastruktur, eller fra oljefelt hvor gassen i dag brennes. (Bilde: FlexLNG/KAnfa Aragon/Samsung Heavy Industries)

Milliardkontrakt til Bergen

  • arkivnyheter

Kontrakten er for det første av fire i rekken av flytende LNG produksjons- og lagerskip som er bestilt bygges for engelsk-norske Flex LNG ved Samsung i Korea.

Dette blir det første anlegget som er spesialkonstruert for flytende installasjoner. Kapasiteten blir på 1,7 millioner tonn LNG årlig.

Til sammenligning er produksjonskapasiteten på Snøhvit på 4,5 millioner tonn årlig.





Store muligheter

Ordren som ble endelig undertegnet torsdag 22. januar er på minst 1,2 milliarder kroner, inklusive ingeniørarbeider, innkjøp og ferdigstillelse ved verftet i Korea.

Kontrakten innebærer også en opsjon på de tre neste skipene.





Eget design

Kanfa Aragon er spesialister på prosessanlegg og er en del av Sevan Marine. De har utviklet en egen kjøleprosess for flytende anlegg kalt HMC Expander.

Etter hva Kanfa Aragon skriver på sine hjemmesider er denne patenterte teknologi er langt mer energieffektiv enn eksisterende teknologi med et forbruk ned til 0,45 kW per kilo LNG produsert.





Enklere

Det som er gjort er at anlegget er mindre komplekst og langt lettere enn tradisjonelle anlegg og er derfor bedre egnet til å plasseres om bord i skip eller andre flytende konstruksjoner som Sevans egne konstruksjoner.

FlexLNG-skipene har tradisjonell utforming av skrogene.





– Vi har allerede handlet FNLG-utstyr som bland annet gassturbiner og "cold boxes" (kaldbokser) for over 500 millioner kroner. "Cold boxer" er hjertet i systemet som kjøler gassen ned til lavere enn – 160 0C slik at den blir flytende (LNG). Samsung-kontrakten er absolutt merkevarebygging for oss som ingeniørselskap, i tillegg er Samsung en stabil og sikker kunde i disse tøffe finanstider, sier teknisk direktør Kristian Utkilen i en melding.





Flere deltar

Med seg på laget for å gjennomføre dette store anlegget, har Kanfa Aragon ingeniørselskapet NECON Engineering Bergen.

De skal prosjektere instrumenteringen, elektrodelen og telekommunikasjonen for skipets prosessanlegg. Kontrakten er på ca. 19 000 timer.

Rør og stålarbeider skal gjennomføres av NLI Engineering i Tønsberg,

Totalt vil flere enn 120 ingeniører delta i arbeidet. Skipet leveres i 2012