FORURENSER: Energiverket fyres med kull fra Gruve 7 og gir Longyearbyen fjernvarme og strøm. (Bilde: Fredrik Drevon)

Miljøtexas på Svalbard

  • Klima

Rensing av kullkraftverket i Longyearbyen

Seniorrådgiver Jørn Myrlund hos Lokalstyret Bydrift KF:

Totalkostnad for rensing 73,8 millioner.

Rensing utsatt fra jan. 2012 til sept. 2014

NOx fjernes ved å injisere urea i ovnen.

SO2 renses ved sjøvannsskrubber. Man sender røyk inn i bunnen av tårnet og pumper sjøvann i toppen.

Støvet skal renses med elektrofilter.

CO2 skal ikke renses, men ved Unis forskes det på C02 lagring på Svalbard. Det porøse sandsteinreservoaret ligger under et skiferlag som skal holde på den flytende klimagassen.

LONGYEARBYEN: Det første som møter besøkende på museet i Longyearbyen er en tekst i glass og ramme som oppfordrer til miljøforsvarlig ferdsel og virksomhet:

– Det er et mål at Svalbard skal bevares mest mulig upåvirket av mennesker, står det skrevet.

Formaningen stammer fra Svalbardmiljøloven, hvis formål er "å opprettholde et tilnærmet uberørt miljø på Svalbard når det gjelder sammenhengende villmark, landskapselementer, flora, fauna og kulturminner."





Mangler renseanlegg

Dagens praksis for utslipp og motorisert ferdsel på Svalbard gir grunn til å spørre om Svalbardmiljøloven blir håndhevet på en adekvat måte.

  • Ifølge Sysselmannen renner 400–900 kubikkmeter urenset kloakk ut i Adventsfjorden hvert døgn. Utslippspunktet er tre kilometer ut, på 50 meters dyp.
  • Ifølge Klif var 2010-utslippene fra Norges eneste kullkraftverk 63 000 tonn CO2,141 tonn NOx, 92 tonn støv og 285 tonn SO2.
  • Støy og eksos fra biler og snøskutere merkes tydelig i og rundt Longyearbyen. Ifølge tall fra Vegdirektoratet var det 4552 kjøretøyer på Svalbard 31.12.2010. Tallet inkluderer en rekke ulike typer kjøretøyer, og er en fylkessum for både Svalbard og Spitsbergen, oppført som to ulike kommuner i statistikken.

GRÅTT: Dette bildet er tatt fra Sverdrupbyen mot Longyearbyen i desember i år, og man ser tydelig hvordan den grå skyen fra Energiverket ligger over Longyeardalen.
GRÅTT: Fra Sverdrupbyen kan man se at utslippene fra Energiverket legger en grå sky over Longyearbyen. FOTO: Fredrik Drevon Fredrik Drevon

– Takler utslippet

TU har vært på omvisning i Longyearbyens avfallsanlegg, samt Energiverket og Gruve 7, som leverer kull til Energiverket.

Miljøvernsjef hos Sysselmannen, Guri Tveito, forvalter Svalbardmiljøloven som samler alt miljøregelverk og forurensningsbestemmelsene for Svalbard i en lov.

– Sysselmannen har gitt Lokalstyret tillatelse til utslipp av avløpsvann fra Longyearbyen. På bakgrunn av vannprøver har man gjort en resipientvurdering av Adventsfjorden og funnet ut at resipienten takler utslippet. Vilkår for tillatelsen er blant annet en ny resipientundersøkelse i 2012. Da vil vi vurdere behovet for eventuelle nye tiltak.

Marinbiolog Anita Evenset hos NIVA i Tromsø sier til TU at hun anbefaler primærrensing, dvs. siling av partikler i renseanlegg.

– Utslippet er såpass lite at denne kloakken ikke har noen stor negativ effekt på miljøet. Det finnes heller ingen krav om å rense kloakken fordi Svalbard ikke er med i EUs vanndirektiv. Men siden man ønsker at Svalbard skal være ledende på miljø i Norge, anbefaler vi likevel rensing.

Evenset sier videre at hun ikke vet om noen annen by i Norge som bevisst slipper ut kloakk uten rensing.





Mangler penger

Det er Klif som gir utslippstillatelsen og fører kontroll med Energiverket i Longyearbyen. Senioringeniør Gunn Sørmo i klimaavdelingen hos Klif, sier at Energiverkets frist for å innføre rensing er 1. juli 2012, og at det er bevilget 14,6 millioner til dette over statsbudsjettet.

– Energiverket har søkt om å utsette rensetiltakene til 1. september 2014, sier Sørmo.

Klifs krav for maksimalt utslippsnivå for Energiverket er 100 tonn NOx, 80 tonn so2 og 10 tonn støv, altså godt under dagens nivå. Hver dag kjører to lastebiler ut av Energiverket med sot og slagg, som dumpes i Adventsdalen noen kilometer unna.

– Frem til 2008 brukte man sjøkantdeponi. Nå jobbes det med å finne alternative deponier for støv og slagg, trolig ved skytebanen utenfor Gruve 3. Den endelige planen for deponiet foreligger i juli 2012, sier hun.

Jørn Myrlund hos Longyearbyen Bydrift KF sier at rensingen totalt vil koste 73,8 millioner, og at de har søkt om utsettelse fordi renseløsningene tar tid å installere.

TRAFIKKERT: Longyearbyen har 2000 biler på 45 km vei.
TRAFIKKERT: Trafikken i Longyearbyen har økt betydelig de siste årene. Den 90 meter høye skorsteinen til Energiverket i bakgrunnen. FOTO: Fredrik Drevon

– Ekstrem dobbeltmoral

Med seks drosjeløyver er Longyearbyen den byen i Norge med flest taxier per innbygger. Taxisjåfør Kristoffer Mobæk mener det hersker en ekstrem dobbeltmoral på Svalbard når det gjelder miljøvern.

– Hvis forskere ønsker å fly helikopter til utmark på Svalbard, får de avslag av Sysselmannen fordi helikopteret lager for stort avtrykk. Hvis fastboende vil importere bilmerket Hummer er det derimot fritt frem. Både flybussen og Sveabussen er rundt 30 år gamle.

Mobæk sier at den mest solgte bilen på Svalbard er Toyota Hiace, som er gått ut av produksjon fordi den ikke oppfyller Toyotas utslippskrav.

– I Longyearbyen koster 7,15 kroner literen og diesel 8,30. Da TV-aksjonen ønsket å sende 14 vinnere med fly fra Longyearbyen til Ny Ålesund, fikk de avslag av Sysselmannen selv om det går fire flyvninger på denne strekningen hver uke.