OLJE OG GASS

Miljøskip stanses av regler

Anders J. Steensen
11. sep. 2007 - 12:02

Rauma/Finland: I desember overleveres den første hurtigferjen, M/S Color Superspeed 1, til Color Line.

Den settes inn i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals.

Overfarten er på 3 timer og 15 minutter.

Miljøkjeft

Skipene ble i sommer sterkt kritisert av miljøvernorganisasjonene, fordi utslippene vil øke i forhold til dagens aldrende M/S Christian IV.

Kan bli miljøvennlige

– Dette blir verdens mest miljøvennlige hurtigferjer. Vi har lagt stor vekt på skrogformen slik et den gir minst mulig hydrodynamisk motstand. Utallige forsøk er gjort ved Sintef Marintek for å finne den beste formen, forteller Rolf Kjær.

– Gjennomgående vil Superspeed-fartøyene bruke 5 MW mindre effekt for å oppnå samme fart som andre hurtigbåter.



Bedre bunkers

Motorene, som leveres av Wärtsilä, vil drives med svovelfattig diesel. Color Line er det eneste rederiet som bruker lavsvovel bunker.

– Vår bunker inneholder kun en prosent svovel, dermed reduseres SO 2-utslippene. Motorene er konstruert for å gi ut lite NO x, slik at vi slipper store NO x-renseanlegg, forteller skipsveteranen.

Planla gass

Opprinnelig hadde Color Line planlagt å bygge ferjene med gassdrift. I skroget er det satt av plass til LNG-tanker og rørsystem for å forsyne maskinene med gass.

Men IMO, den internasjonale skipsfartsorganisasjonen, har ikke regelverk som tillater passasjerskip av Superspeeds størrelse å ha gass som drivstoff.

Bytter når de kan

– Det finnes regler for mindre bilferjer, men ikke for skip som våre som går i internasjonal fart. Men når nye regler er klare, er vi klare til å konvertere til gassdrift, sier Kjær.

Både skrog og motorer i Superspeed er forberedt for å kunne håndtere gass. For motorene betyr det at det må installeres nye topper for dual fuel systemer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Korea-motor



Wärtsilä i samarbeid med Hyundai har nylig lagt ned grunnsteinen for en ny motorfabrikk i Korea, som skal spesialisere seg på dual fuel, gass/bunker.

Det er det raskt økende behovet for dieselelektrisk framdrift på LNG-tankere som framskynder produksjonen av dual-fuel-motorer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.