RÅDYR I NORGE: BMW har redusert CO2-utslippet på sin 325 Coupè med hele 48 gram per kilometer, men det norske avgiftssystemet tviholder på hestekraftavgiften som dermed gir bilen en uforholdsmessig høy pris. (Bilde: BMW)
LAVT UTSLIPP: BMW 120 diesel med 177 hk, har et CO2-utslipp på bare 129 gram/km, men blir mange titusen kroner dyrere enn nødvendig på grunn av hestekraftavgifter. (Bilde: BMW)

Miljømaskin straffes medavgifter

  • Motor

En av de mest oppsiktsvekkende nyhetene er BMW 325 Coupé i bensinversjonen.

Da den nye 3-serie coupé-modellen ble lansert for et år siden, hadde BMW 325 en 2,5 liters sekssylindret motor på 218 hk.

Nå har BMW utstyrt denne modellen med en treliters sekser, men beholdt samme antall hk.





Miljøoptimalisering

Resultatet er en miljøoptimalisering med eksisterende teknologi, og i praksis betyr det en CO 2-reduksjon på hele 48 gram CO 2 per kilometer på nye BMW 325 Coupé med automatgir.

Dermed fikk bilen en gunstigere avgiftsberegning i Norge – og vips ble den nesten 52 000 kroner rimeligere.





Jantelov foran miljø

I forhold til det CO 2-nivået den nå befinner seg på, skulle den vært enda rimeligere. Men Norges særegne avgiftsregler tviholder fortsatt på hestekraftavgift selv om miljøgevinsten er stor. Dette får den norske BMW-importøren til å se rødt.

– Vi er ganske sjokkerte over at myndighetene lar janteloven gå foran miljøhensynet, sier administrerende direktør i BMW Group Norge, Tor Johannessen. Kommentaren hans er blant annet myntet på uttalelsen til statssekretær Geir Axelsen i Finansdepartementet, som til Forbruker.no sier at regjeringen har vært opptatt av at dyre, luksuspregete biler ikke skulle få en urimelig avgiftslette.





Galskap

– Resultatet av myndighetenes bilavgiftspolitikk, er at biler med færre hestekrefter enn BMW-modellene, men med høyere CO 2-utslipp, kommer bedre ut med norske avgifter. Og det helt hårreisende, er den høye progresjonen i satsene for hestekraftavgift. Økningen i progresjonen på hk-avgift ble voldsom samtidig med at CO 2-avgiften ble innført 1. januar i år. Dette er galskap, og tjener absolutt ikke myndighetenes målsetting om CO 2-reduksjon fra biler, sier Johannessen.

Arrogant

Han mener myndighetene ignorerer teknologiutviklingen hos bilprodusenter på en arrogant måte.

– Vi får ikke ta del i den generelle velstandsutviklingen som resten av Europa har på bilsiden, selv om blant andre BMW tar miljøproblemene på alvor. Avgiftssystemet virker mot sin hensikt på grunn av den håpløse hestekraftavgiften, tordner Tor Johannessen.

Teknisk Ukeblad har forsøkt å få en kommentar fra statssekretær Geir Axelsen, uten å lykkes.





Må endres

Bellona er av samme oppfatning som BMW-direktøren.

– Vi jobber for at miljøeffekter skal veie mye tyngre i utregningen av engangsavgifter og årsavgifter på biler. Det er ikke antall hestekrefter som betyr noe for miljøet, men hva som kommer ut av eksosrøret, sier rådgiver i miljøteknologi og transport i Bellona, Konrad Pütz.

Noen grønne kjøremaskiner fra BMW:

118 diesel, 143 hk – CO2-utslipp: 119 gram/km

120 diesel, 177 hk – CO2-utslipp: 129 gram/km

123 diesel, 204 hk – CO2-utslipp: 138 gram/km

116i bensin, 122 hk – CO2-utslipp: 139 gram/km

320 diesel coupe, 177 hk – CO2-utslipp: 128 gram/km

325ci coupe, 218 hk (3,0 l seks sylindre!) – CO2-utslipp: 170 gram/km

520 diesel, 177 hk – CO2-utslipp: 136 gram/km

PS: Nevnes må også BMW-eide Mini diesel med 110 hk og med et CO2-utslipp på mildt sagt utrolige 104 gram/km! Dette er like lavt som Toyotas hybridbil Prius! Forskjellen er bare at Mini diesel er en kraftpakke i forhold til miljøbilen fra Toyota. Og Minis svært gode kjøreegenskaper er velkjente.