Miljøkrigeren

  • energi

Navnet ble Bellona etter romerenes krigsgudinne – både fordi ungguttene ville bli miljøkrigere, og fordi de etter å ha lest seg gjennom bokstaven A i leksikonet og begynte å bli lei. Lei av miljøkampen er Hauge derimot ikke blitt, selv etter 15 år på barrikadene for bedre natur og miljø.

Da Bellona avslørte at Norsk Hydro ikke hadde sluppet ut 12 tonn kvikksølv, som rapportene viste, men 167 tonn, ble nok samfunnet for alvor oppmerksom på miljømusketérene. Saken viste at det nyttet å slåss for et renere miljø på en faglig måte – og at det var nødvendig! Ikke så rent få bedriftsledere med miljøsvin på skogen har fryktet besøk av lenkegjengen fra Bellona. Den negative oppmerksomheten slike besøk ga, var et effektivt ris bak speilet for Bellonas samuraier.

Båter blir ofte benyttet i miljøkampen, men i fritiden tar Frederic Hauge familien med på seilturer i egen 40 fots motorseiler. Mot sydlige strender drar han likevel ikke, til det strekker ikke tiden til. Men en tur eller to til fjells høst og vinter setter han pris på. Er det et fiskevann i nærheten, kribler det i fingrene. Jakt derimot driver han ikke – i alle fall ikke på fritiden.

Forurensningsfrie gasskraftverk tror han kommer om kort tid. De skal bli lønnsomt ved å erstatte gass med CO2 som trykkstøtte under oljeutvinningen. I fremtiden skal verden gå mye lenger enn Kyotoprotokollen tilsier. En hydrogenrevolusjon skal redde oss. Norges fortrinn er at vi kan avkarbonisere naturgassen.

Kampen mot økonomien er et daglig slit. Nikitinsaken kostet mye, men langt fra mer enn det smakte. Arbeid med spesialavfall, industriforurensning og forurensing fra atomavfall i Russland er dyrt. Dessuten har stiftelsen kontorer både i Murmansk, St. Petersburg, Brussel og Washington. Med 111.000 kroner i statlige bidrag på 15 år kreves det andre inntektskilder. Bellona Magasin har bidratt til dette og nå selges også annonser på internett. Dessuten gir et samarbeidsprogram med næringslivet, B7, langsiktige arbeidsmuligheter.

Frederic Hauge og gjengen hans er løsningsorientert. De mener at tettere industrisamarbeid og dialog med næringslivet gir bedre resultater og økt kvalitet på miljøinnsatsen.