Biltrafikken i Beijing har blitt tettere og tettere i takt med velstandsøkningen. For å sikre bedre luft og fremkommelighet under OL i august, innføres restriksjoner på biltrafikken. Annen hver dag tillates biler med likt og ulikt siste-siffer i regsitreringsnummeret. Taxier er unntatt. (Bilde: Trond Heggelund)
MAO FØLGER MED: Bilkø foran Kinas mest kjente bygning ved den forbudte by og Den himmelske freds plass i Beijing. Selv om Kina har en storbilproduksjon er det overraskende mange vestlige biler i Beijing. Nesten ingen av dem bruker miljøvennlig drivstoff. (Bilde: Trond Heggelund)
NEDTELLINGEN I GANG: På den himmelske freds plass i Beijing er det en stor digital klokke som forteller hvor lang tid det er igjen før OL åpner. (Bilde: Trond Heggelund)
BEIJING KVELES SAKTE: Forurensing fra den store bilparken gjør at sikten i Kinas hovedstad er redusert. Når Teknisk Ukeblad tok dette bildet var det 38 varmegrader. Smogen reiv i halsen og var kvalmende. Hvordan blir dette for de olympiske atletene neste sommer? (Bilde: Trond Heggelund)
Kina har bygget flere tusen busser med plass til 100 personer. i anledning OL. Bussfronten skal likne på tradisjonelle operamasker. (Bilde: BOCOG)
Batteridrevne busser skal være med på å gjøre Beijing-OL litt mer miljøvennlig. (Bilde: BOCOG)
Modell av hovedstadion til sommer-OL i Beijing 2008. Tegnet av det sveitsiske arkitektfirmaet Herzog & de Meuron i et joint venture med China MODELL: Slik vil det nye hovedstadionet fremstå når det er ferdig i 2007. Architecture, Design and Research Group. Byggestart 24.12.03, ferdig sent 2007 (Bilde: Joachim Seehusen)
Svømmehallen til sommer-OL i Beijing 2008. Hallen er under bygging. Fasadematerialet er etylen tetrafluoretylen, et fluorkarbon-basert polymer. (Bilde: Joachim Seehusen)
Modell av hovedstadion til sommer-OL i Beijing 2008. Tegnet av det sveitsiske arkitektfirmaet Herzog & de Meuron i et joint venture med China Architecture, Design and Research Group. Byggestart 24.12.03, ferdig sent 2007 (Bilde: Joachim Seehusen)
(Bilde: Tore Stensvold)
Solnedgang over Beijings skyline en vinterdag i 2006. (Bilde: Ji Xiaoping)

Miljøinnspurt før Beijing-OL



Fra søndag får bare halvparten av Beijings biler lov til å kjøre.

Samtidig åpnes nye T-banelinjer.

Forurensende industribedrifter innenfor bykjernen har stengt produksjonen eller skrudd ned tempoet. Noen bedrifter vil aldri bli startet opp igjen, mens andre vil fortsette med å spy ut miljøgasser etter at de ordinære lekene og paralympics er over i september.

Likevel har OL-president Jacques Rogge bare ros å komme med til Kinas myndigheter for miljøtiltakene.

Halvparten forbys

Fra og med midnatt søndag 20. juli til midnatt natt til mandag får bare biler med nummerskilt som ender på like tall (0, 2, 4, 6 og 8) lov til å kjør i Beijing. Mandag kan biler med nummerskilt som slutter på ulike tall (1, 3, 5, 7 og 9) ferdes i trafikken.

Forutsatt at regelen respekteres av alle, og det er ikke nødvendigvis sikkert, er det antatt at det blir 1 million færre biler i den kinesiske hovedstaden Beijings gater.

For det er ikke alle byens 3,3 millioner kjøretøyer som er omfattet av reguleringen. Bestemmelsen gjelder privatbiler og skal gjelde til 20. september. Busser, drosjer og laste- og varebiler er unntatt.

Kveles

Da Kina og hovedstaden Beijing i 2001 ble tildelt OL i 2008, proklamerte myndighetene at det skulle bli verdens reneste OL.

Lovnaden er ikke gjentatt de seinere åra. Av naturlige årsaker: Biltrafikken eksploderer i Beijing. Trafikken er i ferd med å kvele byen.

Joint venture

For ca. 15 år siden besto trafikken i hovedsak av busser, lastebiler, taxier og maktelitens limousiner av russisk fabrikat. År for år har velstanden økt og bilfabrikker i joint ventures med VW, Audi, Ford, BMW, Toyota og de fleste andre vestlige land spydd ut stadig flere biler.

Beijings bilpark brukte 48 år på å vokse fra så å si 0 til en million – dvs. fra 1948 til 1996. For å nå den neste millionen, tok det bare seks år.

I 2005 var bilparken vokst til ca. 2,5 millioner biler og økte med om lag 2.000 om dagen til dagens antall på 3,3 millioner.

River småhus

Nye motorveier inntar plassen til hutonger – det vil si tradisjonelle kinesiske småhus i bykjernen. Men veiutbyggingen holder ikke tritt med innkjøpene av stadig flere biler.

Endeløse køer med flerfoldige tusen biler resulterer i et lokk av eksos over byen.

Selv om halvparten av trafikken fjernes under OL, blir ikke lufta ren nok til at OL-komiteen kan skryte på seg det mest miljøvennlige OL hittil.

Nye T-banelinjer

Miljøvennlige busser med plass til 100 personer samt batteridrevne busser skal bidtra til transport av utøvere og OL-personell.

Men det er først og fremst Beijings T-baner som er ment å skulle ta unna det store ekstra antallet kollektivpassasjerer. Søndag åpner tre nye T-banelinjer, hvorav en er en direktelinje mellom flyplassen og byens sentrum.

Ifølge den engelskspråklige, regjeringskontrollerte avisa China Daily venter Beijings myndigheter 21 millioner reisende hver dag under OL. Av disse tror man at 5,85 millioner, mer enn hver fjerde reise, vil foregå med T-bane.

Forbeholdt publikum

Den spesielle T-banen til OL-arenaene vil under lekene bare være åpen for tilskuere som kan vise fram billetter, eller akkreditert personell. Det blir organisert egne felt på T-banestasjonene for å få tilskuere og akkreditert personell raskt fram.

Det samme skjer i biltrafikken, der et spesialfelt for OL-deltakere og viktig personell er lagd i sentrale gater og veier. OL-feltet, som også tas i bruk søndag, vil bli passet på. Den som blir tatt i å kjøre i OL-feltet vil få bøter på 150 kroner, mens de som presser seg inn og ignorerer advarsler fra trafikkpolitiet vil bli innbrakt til politiet og få en bot på 1.800 yuan, tilsvarende 1.350 kroner.

Beijing har laget i alt 285 kilometer OL-felt på gater og veier.

Rogge roser

President Jacques Rogge i Den internasjonale olympiske komité (IOK) kan i et intervju med nyhetsbyrået AFP nesten ikke få rost Beijings olympiske komité nok for dens miljøtiltak.

– Vi ba Kinas myndigheter om garantier mot forurensing, og de vedtok nye lover om miljøtiltak, sier han.

– Dette er virkelig langsiktige tiltak. Kineserne iverksetter varige ting, planter for eksempel 1 million trær mellom Beijing og Gobi-ørkenen, sier han.

– De gjør kullkraftdrevne fabrikker om til fabrikker drevet av gass. De mest forurensende blir stengt.

– De gjør gigantiske ting som gjelder vannbehandling, forbyr biler som ikke tar hensyn til miljøet. Dette er tiltak som kommer til å forbli i kraft også etter OL, sier han videre. (©NTB/TU.no)