Mange norske veier er for smale til å sette opp midtrekkverk. Derfor er kostnaden gjerne 8-20 ganger høyere enn på de brede svenske veiene. (Bilde: Truls Tunmo)

Midtrekkverk kan gi 80 prosent færre dødsulykker

Trafikkulykker koster årlig samfunnet 28 milliarder kroner.

Færre drepte

Både Statens vegvesen og Transportøkonomisk institutt (TØI) anbefaler bygging av midtrekkverk på flere norske veier.

– Forsøk har vist at antall drepte gikk ned med 80 prosent. Antall alvorlig skadde gikk ned med 40 prosent, sier forskningsleder Rune Elvik ved TØIs avdeling for sikkerhet og miljø til Vårt Land om de svenske forsøkene med midtrekkverk.

Dyre skader

Et trafikkdødsfall koster samfunnet 23,3 millioner kroner og en hardt skadd koster 6,3 millioner. 88 personer ble drept og over 200 alvorlig skadd i fjor.

Til sammen beløper ulykkene seg på 28 milliarder kroner årlig, viser TØIs beregninger. Møteulykker står for 40 prosent av ulykkene.

Men midtrekkverk på norske veier blir dyrt, for først må veiene gjøres brede nok.

På Sveriges brede veier blir kostnaden 1.000 kroner per meter midtdeler, mens Norge bruker mellom 8.000 og 20.000 kroner per meter.