Metro i siget

- Bussmetroen er en del forsinket, men det er arbeidet mye med finansiering og tekniske planer, sier overingeniør ved Vest-Agder vegkontor, Alf Helge Vindsland.

Bilistene i bompengeringen skal finansiere hoveddelen av denne kollektive ryggraden i byen. Resten tar fylkeskommunen og Kristiansand kommune. De tekniske planene krever nå bare små justeringer, og håpet er å sette spaden i jorda allerede i oktober. Et endepunkt er nytt og alle eksisterende holdeplasser skal rustes opp.

Vindsland sier den største flaskehalsen blir sanntids-informasjonssystemet. Anbudet må ut i EØS-området. Leverandør blir derfor ikke klart før i januar neste år.

Samtlige holdeplasser skal få dette systemet. Alle som venter på bussen, kan dermed lese når den kommer og hvilken linje det er. I tillegg skal det stå informasjonstavler i gågata i Kvadraturen. Det er en del spenning knyttet til rutefrekvensen, noe som til syvende og sist blir et økonomisk spørsmål.

Bygningssjef i kommunen, Ingvald Kårikstad mener tilbudet vil bli så enkelt og avgangene så tett at det ikke blir nødvendig å kjenne til rutetabellene. Fellestraseen fra Vågsbygd til Rona er på 10 kilometer. I hver endestasjon deler metrobusslinjen seg i tre. For trafikanter utenfor grunnlinjen er naturligvis de enkelte rutetidene av interesse.

Fortsatt er det ikke bestemt om bussmetroen skal starte opp med nye busser - eller bare med dagens eksisterende.

- Det er heller ikke avgjørende, det er ingen begrensninger ved valg av busser eller drivstoff. Når det engang tas nye, miljøvennlige beslutninger, kan bussene skiftes ut suksessivt, sier Kårikstad.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå