NYHETER

Mesta legger om riksveg 465

Hvis ingen benytter seg av retten til å klage, skal Mesta legge om riksveg 465 over en 6,8 km lang strekning. Strekningen går mellom Hanesund og Sande like nord for Farsund. Klagefristen går ut 14. juli. Mesta får 181 millioner kroner for jobben.

Nåværende riksveg 465 går langs sjøen i nedre billedkant. Derfra skal den nye vegen gå oppover Kjerringdalen til venstre på bildet. Fra Kjerringdalen går vegen inn i den 3,3 km lange Ravneheia tunnel.
Nåværende riksveg 465 går langs sjøen i nedre billedkant. Derfra skal den nye vegen gå oppover Kjerringdalen til venstre på bildet. Fra Kjerringdalen går vegen inn i den 3,3 km lange Ravneheia tunnel. Bilde: Statens vegvesen
Anders Haakonsen
10. juli 2006 - 09:45

Dagens veg på den aktuelle strekningen er i en bedrøvelig forfatning. Den nye vegen følger en helt annen trasé som er ca. fire km kortere. 3,3 km av vegen skal gå gjennom Ravneheia tunnel.

Sammen med den nye E 39 mellom Handeland og Feda som åpnes senere i sommer, vil den nye vegen mellom Hanesund og Sande bli den viktigste vegforbindelsen vestover fra Farsund. I dag er riksveg 43 over Lyngdal den viktigste forbindelsen både østover og vestover. På denne bakgrunnen regner Vegvesenet med at ÅDT på riksveg 465 vil øke fra 300 i dag til rundt 1 000 etter at vegen åpnes. Det skjer senest 1. november 2008.

De totale omkostningene for nyvegen er beregnet til 270 millioner kroner. Prosjektet er det nest største i Listerpakken, som består av ni prosjekter i kommunene Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Hægebostad. Pakken er delvis bompengefinansiert. Innkrevingen begynte i november 2002 og skal vare i 15 år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.