tunneler

Mesta i gang med elektro i Rødølstunnelen - veiåpningen på Filefjell planlegges i september

Driftsentreprenøren Mesta vil være ferdig med elektroarbeidet i Rødølstunnelen til sommerferien, lover Statens vegvesen. Dermed ligger det an til veiåpning i september.

Mesta har arbeidet i Rødølstunnelen i et par uker, og er i full gang med å gjøre de tilpasningene som må til for å få det elektriske anlegget ferdig.
Mesta har arbeidet i Rødølstunnelen i et par uker, og er i full gang med å gjøre de tilpasningene som må til for å få det elektriske anlegget ferdig. Foto: Rune Hjelen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
27. mai 2020 - 10:45

4. mai fikk Mesta tilgang til Rødølstunnelen, etter at den spanske entreprenøren Aldesa ikke klarte å levere ferdigstilte elektroarbeider innen fristen 30. april.

Les også: E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa

– Vi har hatt en effektiv prosess med å ta stilling til omfanget av opprettingsarbeidet som må utføres, parallellt med at Mesta har startet både planlegging og utføring av arbeidet. Mesta vil i hovedsak være ferdig med sitt arbeid til sommerferien, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen.

30. august tok et kvikkleireskred med seg både ny E6, gammel E6 og jernbanen ved Nesvatnet i Levanger.
Les også:

Midlertidig E6 i Levanger vil koste opp mot 70 millioner

To måneders testing

Etter det skal byggherre og vegtrafikksentralen (VTS) teste sikkerhetssystemene i den to kilometer lange tunnelen, før Vegdirektoratet i sin tur kan godkjenne tunnelen.

– Mesta har levert en god framdriftsplan, og siden de ikke får full oversikt over elektroanlegget før arbeidet er godt i gang, har de naturligvis lagt inn litt ekstra tid. Vi har inntrykk av at denne planen er gjennomførbar, slik at det er gode sjanser for at tunnelen kan åpne i september, seier Haugen.

Rødølstunnelen er del av veianlegget E16 Øye-Eidsbru, den siste delstrekningen på E16 Filefjell.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.