4. mai fikk Mesta tilgang til Rødølstunnelen, etter at den spanske entreprenøren Aldesa ikke klarte å levere ferdigstilte elektroarbeider innen fristen 30. april.
Les også: E16 Filefjell: Vegvesenet avslutter kontrakten med Aldesa
– Vi har hatt en effektiv prosess med å ta stilling til omfanget av opprettingsarbeidet som må utføres, parallellt med at Mesta har startet både planlegging og utføring av arbeidet. Mesta vil i hovedsak være ferdig med sitt arbeid til sommerferien, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen.
![24 arbeidere er evakuert fra tunnelen som står i brann i industrianlegg på Alnabru.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834550/NTB_qMQlGZg4C34.jpg)
24 evakuert etter tunnelbrann – vanskelig slukkearbeid
To måneders testing
Etter det skal byggherre og vegtrafikksentralen (VTS) teste sikkerhetssystemene i den to kilometer lange tunnelen, før Vegdirektoratet i sin tur kan godkjenne tunnelen.
– Mesta har levert en god framdriftsplan, og siden de ikke får full oversikt over elektroanlegget før arbeidet er godt i gang, har de naturligvis lagt inn litt ekstra tid. Vi har inntrykk av at denne planen er gjennomførbar, slik at det er gode sjanser for at tunnelen kan åpne i september, seier Haugen.
Rødølstunnelen er del av veianlegget E16 Øye-Eidsbru, den siste delstrekningen på E16 Filefjell.
![15. april startet utskiftingen av strømlinene i Blixtunnelen.](https://images.gfx.no/130x87/2674/2674250/DSC02280.jpg)
Kan koste 225 millioner å skifte strømlinene i Blixtunnelen