Drift og vedlikehold

Mesta har signert årets første driftskontrakt med Innlandet

Driftskontrakten for Land og Hadeland har en verdi på over 230 millioner kroner, og en varighet på seks år.

Kontrakten for Land og Hadeland har en samlet veilengde på over 550 kilometer.
Kontrakten for Land og Hadeland har en samlet veilengde på over 550 kilometer. Foto: Hampus Lundgren, Mesta
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
6. jan. 2022 - 15:38

Det var under 500 000 kroner som skilte Mesta fra konkurrerende entreprenør i pristilbudet om driftsavtalen med Innlandet fylkeskommune. Arbeidet har oppstart i september, og vil vare fram til august 2028. Kontrakten innebærer helårsdrift langs veinettet i kommunene Gran, Søndre Land og Nordre Land.

– Dette er en fantastisk start på det nye året. Vi er glade for at vi får fornyet tillit på kontrakten og vinner den igjen. Dette sikrer oss mye og stabilt arbeid i lang tid fremover, så kontrakten har stor betydning for oss som selskap. Og kudos til våre kalkulatører som traff svært godt, sier en fornøyd konserndirektør for Drift og vedlikehold i Mesta, Kristin Folge.

Kabelbanevognen fikk stor fart da den raste nedover en bratt gate.
Les også:

Kabelbaneulykken i Lisboa: Kabelbrudd har skylden

Lang veistrekning med stor variasjon

Området kontrakten dekker strekker seg fra lavlandet langs Randsfjorden og oppover mot Synnfjell – som ligger høyt mot Lillehammer. Det gir en høydevariasjon på over 1000 meter, noe som betyr skiftende forhold i terrenget, og dermed ulike utfordringer driftsmessig.

– Rent praktisk betyr det at det kan være kaldere oppover mot fjellet enn nede ved lavlandet. Ulike hensyn og behov vil derfor prege arbeidet på én og samme veistrekning. Dette har vi god erfaring med å håndtere, sier Morten Storsveen, som er Mestas prosjektsjef i området.

Kontrakten omfatter en samlet veilengde på over 550 kilometer. 22 av kilometerne inkluderer også gang- og sykkelvei. Rutinemessig drift, vedlikeholdsoppgaver, inspeksjon, tilsyn og beredskap skal sørge for å få folk fram.

Mastene er betydelig høyere enn de gamle, og til overmål utstyrt med et skjemmende skjold, eller «magebelte», av blikk, skriver innleggsforfatteren.
Debatt

Monstermaster inntar Bergensbanen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.