Drift og vedlikehold

Mesta digitaliserer veidriften med svensk styringssystem

Med avtalen med det svenske selskapet BM System AB tar Mesta i bruk et kraftig verktøy til bedre drift av norske veier.  Det nye driftssystemet betyr en liten revolusjon for folk ute på veiene.

Martin Komstadius, administrerende direktør i BM Systems og Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Martin Komstadius, administrerende direktør i BM Systems og Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
12. sep. 2023 - 11:33

Det nye verktøyet Road Service System som Mesta nå tar i bruk, gir både egne ansatte og underentreprenører mer hjelp i hverdagen, slik at det blir enklere å gjøre ting riktig.

Løsningen har blitt fullskala testet i fem ulike prosjekter over en periode på nesten et helt år. Den er nå skreddersydd for å møte Mestas og våre kunders behov, som inkluderer omfattende datafangst og rapportering av brøyte- og strømengder.

Ketil Dahl, prosjekteier for driftssystemet i Mesta, er glad for at systemet nå er på plass.  
– Dette styrker vår evne til å arbeide mer standardisert og effektivt, noe som øker kvaliteten på veiarbeidet, sier Ketil Dahl.

Sikringen langs Eitreimselvi i Ullensvang fikk store skader under ekstremværet Jakob i 2024.
Les også:

NVE: Hoster opp 157 mill. til flom- og skredsikring

En digital transformasjon

Vinterdrift av veier for å sikre trygge forhold krever omfattende datamengder for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon. Det svenske softwareselskapet BM System har over 30 års erfaring innen utvikling av skreddersydde systemløsninger og har Software as a service (SaaS)-løsning for drift og vedlikehold av veier, veiobjekter og tilhørende infrastruktur.

– Vi er midt i en betydelig digital transformasjon av vår veidrift, og disse nye løsningene vil gi oss en konkurransefordel. Dette er virkelig en gamechanger for oss, sier Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.

Stemmestyrt assistanse

Rent praktisk betyr den nye løsningen at alle Mestas kjøretøyer, også brøytebilene, utstyres med skjermer som gir navigasjonsstøtte for optimaliserte ruter. Stemmestyrt assistanse gir blant annet mer presis spredning av salt. Driften på vinteren baserer seg blant annet på hyperlokale veiværprognoser, som bidrar til å brøyte, salte og strø mer presist.

– Hele organisasjonen får nå et imponerende verktøy for bedre planlegging, gjennomføring og oppfølging, sier Ketil Dahl.

Konsernsjef i Equinor, Anders Opedal, bruker nå 50 prosent mindre på fornybar energi enn han gjorde på samme tid i fjor. Det har han gjort ved å redusere aktivitet og gå ut av nye prosjekter tidlig. Her med konserndirektør, Torgrim Reitan.
Les også:

Equinor-sjefen: – Terskelen for nye investeringer i offshore vind er høy

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.