Mercedes vil på Paris-utstillingen som åpner 28.9 vise fram en rekke nyheter. Men de viktigste for Norge er utvilsomt at den mellomstore C-klassen nå får en firehjulstrekker og at E-klasse kan leveres med fabrikkens svært effektive kompressormotor.
For øvrig viser fabrikken 2003-modellen av S-klasse, en bil full av ny teknikk som med årene kanskje vil renne over til billigere og enklere biler også, sånne for deg og meg....
Kompressormating gjør at motorer med to liter slagvolum oppfører seg som firelitere; du får vesentlig mer effekt og dreiemoment for bensindråpene og det er vel fint, i disse miljøverntider?
Kompressoren er ikke annet enn en luftpumpe som dytter ekstra luft inn i motoren helt fra lave turtall.
Dreiemomentregisteret påvirkes slik at du har høyt moment fra bunnen av, særlig velkomment i biler med automatgir. Drømmen for mange er en helt vanlig firesylindret toliters C-klasse Mercedes med kompressor.