JEG OGSÅ: Nå lanserer Mercedes en S-klasse med mild hybrid, en bil der en forbrenningsmotor støttes av en elektroditto ved behov. Andre fabrikker mener av mildhybrid er en omvei. Det smaker jo litt showcar av dette; nå har jeg også hybrid, så. (Bilde: Mercedes)
Prosesen for framstilling av såkalt Sol-diesel.

Mercedes hopper på hybrid

Det hele går ut på at du - om du betaler for det - snart kan kjøre en 3-liters motor med samme økonomi som en toliters.

Det er lite epokegjørende ved denne hybridsatsningen til storkonsernet, som fra før av har rundt 100 forsøksbiler med hydrogendrift.

God effekt

Dieselvarianten er begavet med et partikkelfilter og nitid overvåket innsprøytning, bensinvarianten har en avansert motorstyring som gir omtrent like lite avgass som en diesel med tilsvarende effekt og dreiemoment. Men det er også alt.



Med letthybrid menes et kjøretøy der en forbrenningsmotor hele tiden driver kjøretøyet, ved behov støttet av en elektromotor.

Brems - lad

Denne drives av et egnet batteri, et som lades ved hver retardasjon. I økende grad brukes nyutviklede flate motorgeneratorer som får plass inne i svinghjulet. Disse kan også vikariere som startermotor. Start/stopp ved rødt lys osv. inngår i pakken.

Poenget er å få ned forbruket og utslippene. Om man driver en mild hybrid med en topp moderne turbodieselmotor og har et stort og avansert nok elektrisk system, vil en slik bil svært fort kunne kjøres på 0,5 l/mil i blandet kjøring.

Toyota foran

Det skumle er at dette oppnår du også med de aller nyeste dieselmotorene, de som arbeider med flere injiseringer pr arbeidsslag.

Skal noe av dette monne, mener man hos Toyota som lenge har vært pioner med sin fullhybrid Prius, må forbrenningsmotoren være en topp moderne flerinjisert turbodiesel slik Prius snart kommer med, ledsaget av et meget stort og meget kraftig (500 V) batteri.

Elektromotoren må ha effekt (75 kW) og moment (150 Nm) nok til å drive bilen alene, for eksempel i bytrafikk. Dette er etter Toyotas mening fremtiden. Og dette stiller unektelig mildhybridene i et underlig lys. De smaker mer av showcar enn av vettug virkelighet..

Det mest spennende i Mercedes-initiativet er faktisk prosessen der du direkte tar biodiesel ut av en flishaug, riktig nok med tilsetting av hydrogengass.