Mens myndighetene sitter i tenkeboksen og vurderer om det skal åpnes for mer konkurranse i persontrafikken med tog, melder det seg stadig nye aktører som vil konkurrere om gods på jernbane
DB Schenker markerte tirsdag åpning av selskapets nye konteinertrafikk mellom Oslo og Narvik. Disse togene skal kjøres fem dager i uken.
Jernbaneverket opplyser at det i dag er 14 togselskaper på norske spor, og ti av dem driver godstrafikk.
Per i dag er det bare én banestrekning – Gjøvikbanen – som drives på grunnlag av en anbudskonkurranse. Et nytt selskap – NSB Gjøvikbanen – fikk i 2005 konsesjon på å drive regionalbanen til 2016.
Evaluerer
Spørsmålet om flere banestrekninger skal konkurranseutsettes, dukker jevnlig opp. Høyre ønsker at Kongsvingerbanen også skal konkurranseutsettes, mens regjeringen for lengst har gitt uttrykk for at det ikke blir noen konkurranseutsetting av Bergensbanen og Sørlandsbanen. Flytoget ønsker å overta strekninger som NSB i dag betjener.
– Tiden er inne for en evaluering av anbudskonkurranser, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), som likevel ikke ser konkurranse på sporet som noe sesam-sesam.
Hun viser til at Transportøkonomisk institutt (TØI) på oppdrag fra departementet har laget en rapport om Gjøvikbanen de siste fem år. Den har under et nytt selskap hatt en kostnadsbesparing på 12 prosent, gir et bedre tilbud til de reisende, og det nye selskapet har ikke forårsaket negative virkninger for lønns- og arbeidsforholdet til de ansatte.
Nye aktører
Det dukker stadig opp nye aktører på godstrafikk med jernbane, samtidig som andre øker sin innsats. TX Logistikk AB er et nytt togselskap i Norge, og det har fått sikkerhetssertifikat for strekningen Kornsjø-Oslo via Moss og Askim. Peterson Rail AB kjører godstog mellom Sverige og Verdal over Storlien.
Green Cargo AB skal ha godstog fem dager i uka mellom Göteborg og Sarpsborg, og har hos Jernbaneverket bestilt ruter for 15 togpar per uke mellom Oslo og Narvik. Ti av dem er for NSB-selskapet CargoNet, som har operert Oslo-Narvik siden 1993 og som har fraktet vel én million konteinere.
Lokomotivene til Green Cargo skal fem dager i uken trekke konteinervogner fra DB Schenker de vel 2.000 kilometerne direkte Oslo-Narvik via Sverige. Nordover blir det stykkgods i alle tenkelige former, mens fisk vil utgjøre hovedtyngden av godset sørover, i tillegg til stykkgods og partigods. Det tas sikte på vel 25.000 konteinere i året. I tillegg skal det hver uke transporteres inntil 15 vogner med nye biler til Nord-Norge. (©NTB)