IT

Mer nettsvindel i krisetider

spam epost
spam epost Bilde: Leif Hamnes
Espen Zachariassen
7. nov. 2008 - 07:00

Nå samarbeider dataselskapene med bankene Western Union og African Union Bank om å ruste internettbrukere til å avsløre svindlene før de blir loppet for penger.

I forkant av kampanjen har partene gjennomført en undersøkelse som viser at 1 av 44 Internettbrukere har tapt penger på internett-svindel det siste året.

Lotteri

Lotterisvindel på internett er en vanlig form for svindel, der brukerne må betale en liten avgift i forkant for å kunne motta den store, men falske lotterigevinsten.

I økonomisk nedgangstider forventes det at svindlere vil trappe opp aktiviteten for å utnytte folk som er bekymret eller rammet av nedgangstidene, skriver Norsk senter for informasjonssikring, Norsis.

Blåøyd

Undersøkelsen viser at de som har blitt svindlet har tapt mellom 100 og 7.000 euro det siste året.

Mange tror det kun er de naive som går på denne type svindel, men undersøkelsen avdekker at 27 prosent av de spurte mener det er sannsynlig at de vil kunne tape penger på dette.

Meld fra

Mest utbredt er lotterisvindel, som spres med e-post.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Microsoft og Yahoo skal jobbe med å gjøre nettbrukere bevisste på svindelforsøkene og oppfordrer til å melde alle tilfeller til adressene lotfraud@microsoft.com eller http://antispam.yahoo.com/phishingtips.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.