Mer miljøgift i nye biler

Denne VW Touran fra 2007 inneholder dobbelt så mye plastavfall som en VW Passat fra 1988.
Denne VW Touran fra 2007 inneholder dobbelt så mye plastavfall som en VW Passat fra 1988. (Bilde: Wikipedia)
  • Motor

Økningen av farlig avfall i nye biler er enorm, melder Bellona.

Sammen med eksperter på farlig avfall og to biloperatører har miljøstiftelsen sammenlignet materialsammensetningen ved å dissekrere to biler av ulik årgang, en VW Passat 1988-modell og en VW Touran 2007-modell.

Resultatet er entydig. Bilen som ble produsert i fjor inneholdt store mengder miljøfarlig avfall sammenlignet med 1988-modellen.

Ingen regler

Reglene for avfallshåndtering tar ikke høyde for miljøgiftene i biler. Miljømyndighetene krever ikke at plast i bilavfall blir gjenvunnet på samme måte som plastavfall ellers i samfunnet.

Bellona og bilaktørene krever nå at farlig avfall fra bil behandles på samme måte som annet farlig avfall.

Datautstyr

- Det er uforsvarlig å la slike miljøgifter flyte rundt. Det er på høy tid at myndighetene krever en mye bedre og mer omfattende miljøhåndtering av bilvrak, sier Olaf Braastad, fagrådgiver og styreleder i Bellona i en melding.

Nye biler inneholder i mye større grad datautstyr enn tidligere.

I 2007-modellen fant de 30 kretskort, tilsvarende fem bærbare pc'er, mot ett kretskort i bilen fra 1988. Elektronikk inneholder tradisjonelt store mengder bromerte flammehemmere, som blant annet er kjent for å påvirke arveegenskapene våre.

Den nye bilen inneholdt 150 kilo plast - dobbelt så mye som i 1988-modellen.

Delt i to

De to bilene ble delt på midten og analysert i samarbeid med bruktbilkjeden Bil1Din, biloppsamlerfirmaet Brødrene London, Mepex og Veolia.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå