Mer glykol på Gardermoen

Samtidig skjerper SFT kravene til overvåking av kjemikaliebruken. Tungt nedbrytbare tilsetningsstoffer i avisingsmidlene skal reduseres kraftig eller fjernes helt.

Administrerende direktør Nic. Nilsen i OSL vil benytte ankefristen på tre uker til å vurdere saken. – Men tillatelsen gir anledning til å drifte flyplassen vinterstid – i motsetning til den forrige, sier han. Nå kan bakken over hele flyplassen brukes som et rensemedium, riktignok bare de øverste 2,5 meterne nord for grunnvannsskillet. Derfor setter de nye tillatelsene krav om overvåking av jorden for å dokumentere tilstanden.

OSL har interesse av å redusere utslippsmengdene av glykol og vil i samarbeid med flyselskapene forsøke med infrarød stråling. Tillatelsen fra SFT innebærer at OSL får øke øke utslippene av avisingsvæskene glykol fra 42 tonn til 168 tonn per vintersesong og formiat fra 420 tonn til 635 tonn per vintersesong. Glykol brukes til å fjerne is fra flyene, mens formiat brukes til å avise rulle- og taxebaner.