BYGG

Mer dobbeltspor på Vestfoldbanen

ØKT KAPASITET: Dobbeltspor på strekningen Farriseidet¿ Porsgrunn øker kapasiteten og muliggjør en eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. ILLUSTRASJONSBILDE.
ØKT KAPASITET: Dobbeltspor på strekningen Farriseidet¿ Porsgrunn øker kapasiteten og muliggjør en eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. ILLUSTRASJONSBILDE. Bilde: Mona Strande
5. jan. 2012 - 10:12

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kom med gladmeldingen da hun møtte pressen i Fylkeshuset i Skien i Telemark torsdag formiddag.

– Dobbeltspor på strekningen Farriseidet– Porsgrunn øker kapasiteten på sporet. Det muliggjør en eventuell framtidig sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen samt oppgradering av Sørlandsbanen, sier hun.

Les også: Rekordentreprise til Skanska

Ikke mye dyrere

Banen ble opprinnelig planlagt som enkeltspor. Den nye banestrekningen blir tilrettelagt for en hastighet på 250 kilometer i timen.

Mens kostnadsrammen for et enkeltspor var 5 milliarder kroner, har den nye løsningen en ramme på cirka 6,7 milliarder kroner.

I årets statsbudsjett er det satt av 100 millioner kroner til oppstart av grunnarbeider på Storberget tunnel i september i år.

Les også: Vekst til jernbane

Reduserer reisetiden

Strekningen Farriseidet– Porsgrunn har en lengde på 22,8 kilometer. Reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn vil med den nye utbyggingen bli redusert fra 34 minutter, til mellom 12 og 16 minutter.

Prosjektet legger også til rette for utvikling av et bedre kollektivt transportsystem fra Grenlandsområdet til Sandefjord lufthavn på Torp.

Samferdselsdepartementet tar sikte på å legge fram en sak for Stortinget om dobbeltspor på den aktuelle strekningen i løpet av våren.

Les også:

Gjennom togstasjonen i 250 km/t

Forserer utbygging av Vestfoldbanen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.