Mer butikk

Industriens forening for elektro og automatisering (Ifea) skal legge mer vekt på kommersiell virksomhet. Gjennom alliansepartnere skal foreningen gi medlemmene bedre tilbud både på kompetansesiden og på det næringspolitiske området. – Ifea er for mye forvaltningspreget. Nå må vi bli offensive og mer kommersielle. Vi må komme i takt med det næringslivet vi skal forholde oss til, sier foreningens nye direktør, Geir Lae Solberg.

Solberg er arkitekten bak den nye strategien. Kort tid etter at han overtok sjefsstolen etter Helge Topp i fjor høst, sto det klart for direktøren at omorganisering og strategiendring var nødvendig for å møte nye utfordringer.

Snu utviklingen

– Medlemstilbudet må bedres ved å posisjonere Ifea mot kravene industrien stiller til oss. Samtidig må vi ta inn over oss at medlemsantallet stadig synker, og arbeide for å snu denne utviklingen. Vi må styrke og tilpasse tilbudet og samtidig ta vare på Ifeas identitet, sier Solberg.

Under årsmøtet den 29. mars i år ble det bestemt at Ifea skal inngå en administrativ allianse med Norsk teknologisenter (NTS). Kompetanse- og servicesenteret NTS holder til i Industriens Hus i Oslo sammen med Ifea og Teknologibedriftenes Landsforening (TBL).

Anonym organisasjon

Solberg hevder at mange av sjefene i norsk næringsliv ikke vet hva Ifea står for. – Ved å inngå en allianse med NTS kan vi utvikle en sterkere faglig profil og lettere dokumentere vår legitimitet som forening vis à vis bedriftsledere. Da blir det også lettere for våre medlemmer og tillitsmenn å frigjøre tid fra arbeidsplassen for å gjøre en jobb for foreningen.

Gjennom den nye strategien og alliansen med NTS ønsker direktøren å spare kostnader, få større tyngde mot myndigheter og andre fagmilø, og forankre foreningens faglige dimensjon på ledernivå.

Økt politisk kraft

Ifea kan gjøre bedriftslederne oppmerksomme på hva som ligger til grunn for fagfolks problemer, og få dem til å forstå at foreningen kan bidra til den faglige utviklingen som er nødvendig for at bedriften skal møte krav til egen lønnsomhet og pålagte krav fra myndighetene.

I løpet av fem år tror Solberg at den offensive satsingen vil ha gitt Ifea en ny identitetsprofil som er godt forankret på ledernivå i industrien. Sterke strategiske, administrative og faglige allianser skal etableres, og den næringspolitiske påvirkningskraften skal styrkes.