Storebæltbrua har stor seilingshøyde under den østlige delen på bildet. Men den lave Vestbrua ble pårent av Karen Danielsen torsdag kveld. De tekniske installasjonenen som skal varsle mulig kollisjon virket, men menneskene sviktet. (Bilde: )
Dett er Vestbrua som ble truffet av 3000-tonneren Karen Danielsen.

Menneskelig svikt

  • samferdsel2




Storebæltbrua mellom Sjælland og Fyn overvåkes av både radarer og kameraer og skal stenges for bil- og togtrafikk dersom det er fare for skipskollisjon.

Systemet skal varsle minst ti minutter før sammenstøt.

På VTS-sentralen (Vessel Traffic Service) ble ikke faresignalene oppfanget og dermed nødprosedyre fulgt da containerskipet var på vei mot den lave Vestbrua.

Ifølge Ingeniøren i Danmark reagerte ikke personene på sentralen før skipet sendte ut MAYDAY etter påkjørselen.

Brua ble ikke skadet, men en person på skipet omkom.

Skipsbroen ble smadret i sammenstøtet med brua, som består av to parallelle bruer, en for biler og en for tog.