MDG vil stoppe alle nye «monsterveier»

MDG vil skrote motorveiprosjekter som ikke er igangsatt. Det skal gi 8 milliarder kroner til kutt i kollektivpriser, gratisreiser, tog og sykkel- og gangfelt.

Une Bastholm og Arild Hermstad (t.h)  på valgvaken til Miljøpartiet De Grønne (MDG) tidligere i høst.
Une Bastholm og Arild Hermstad (t.h) på valgvaken til Miljøpartiet De Grønne (MDG) tidligere i høst. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
21. nov. 2019 - 08:16

Satsingen kommer fram i samferdselspakken i partiets alternative budsjett, som legges fram torsdag.

– Regjeringen er besatt av å bygge nye flerfelts monsterveier som vi ikke trenger. Dette er svindyrt og gammeldags, sier MDGs talsperson Arild Hermstad til NTB.

Partiet vil i sitt budsjettforslag for 2020 redusere kollektivprisene med 20 prosent og innføre gratis kollektivtransport for barn under skolealder i hele landet. Prislappen er 3,85 milliarder kroner.

Dette beløpet er inkludert i partiets satsing på kollektiv, sykkel og gange, som har en samlet pris på 6,1 milliarder. For å finansiere satsingen legger MDG opp til å hanke inn 10 milliarder kroner på en splitter ny flyseteavgift neste år, noe Dagbladet kunne fortelle om onsdag.

Telemark bataljon har deltatt i øvelse i Tyskland, og nå skal de hjem til Rena i Innlandet.
Les også

Militære kolonner kjører gjennom Oslo

– Flere felt gir økt trafikk

MDG henter også inn penger ved å sette bom for alle ikke igangsatte veiprosjekter som skal øke kapasiteten, og som vil skape mer trafikk og utslipp.

– De store monsterveienes tid er forbi. I stedet må vi bruke pengene på å forbedre kollektivtilbudet og sikre og vedlikeholde de veiene vi allerede har, sier Hermstad.

Han nevner følgende eksempler på prosjekter som MDG ville stoppet neste år: E18 Vinterbro (230 millioner på 2020-budsjettet), E18 Lysaker–Ramstadsletta (400 millioner), planleggingsmidler til Rogfast (200 millioner) og E39 Vinjeøra (200 millioner). Hermstad trekker også fram E18 mellom Arendal og Grimstad og mellom Ålgård og Lyngdal som eksempler.

– Er ikke dette en distriktsfiendtlig politikk og en oppskrift på mer kø?

– All forskning viser at når du bygger flere felter, øker trafikken tilsvarende. Det går ikke an å bygge seg ut av bilkø, sier Hermstad.

– Når det gjelder distriktene, satser vi 1 milliard mer på skredsikring og flomsikring og sørger for bedre veier der folk bor. Vi er opptatt av bedre standard på fylkesveier og lokale veier, sier MDG-toppen.

Statsminister Jonas Gahr Støre er fornøyd med langtidsplanen for Forsvaret.
Les også

Støre: Historisk enighet om styrking av Forsvaret

Lang ønskeliste

På MDGs ønskeliste står også en jernbanesatsing på 2 milliarder kroner utover regjeringens budsjett.

Partiet ønsker å elektrifisere gjenværende togstrekninger, konsekvensutrede Nord-Norge-banen og høyhastighetstog, utrede hyperloop mellom Oslo og København og sørge for flere avganger mellom norske byer.

I budsjettforslaget foreslår MDG ifølge Klassekampen også å øke både bensin- og dieselavgiften med 5 kroner per liter, noe som vil gi inntekter på vel 6 milliarder kroner.

Dette beløpet skal, sammen med 1,9 milliarder kroner fra dagens flypassasjeravgift, deles ut i en ny klimabelønningsordning til folk.

Opposisjonspartienes alternative budsjetter har liten reell politisk betydning utover å synliggjøre deres prioriteringer og satsingsområder. De fire regjeringspartiene, som har flertall i Stortinget, la nylig fram sin enighet om neste års statsbudsjett.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Snart kan flere av Oslo-bussene stå parkert, om ikke hovedstadspolitikerne løser bussfloken.
Les også

Kaller byråd inn på teppet: – Kan bli et kollektivkaos Oslo aldri har sett maken til

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.