Et hovedproblem ved bruk av nettet innen tekniske og matematiske fag i dag er mangelen på gode muligheter for å presentere ulike matematiske tegn og symboler.
I dag foregår dette stort sett ved å bruke en kombinasjon av dyr lokal programvare og nedlasting av ekstra filer.
- Prosjektet Xmath har utviklet nettsider der alt dette er skreddersydd. Det behøves ikke annen lokal programvare enn en nettleser. Høgskolen i Buskerud (HiBu)vil sette opp en sentral server som kan anvendes av brukere over hele Europa. Det vil også være mulig å hente ut eller tilføye moduler i en sentral database som vil ligge på den samme maskinen som matematikkserveren, sier 1. amanuensis Odd Bringslid.
Interaktive animasjoner
Et viktig område er selve presentasjonen rent visuelt og bruk av avansert grafikk. HiBu har inngått en intensjonsavtale med at av Kongsbergs mange teknologifirmaer om utvikling av interaktive animasjoner på et profesjonelt nivå.
Det vil bli tatt i bruk programvare utviklet av en av prosjektmedarbeiderne der de matematiske symbolene også kan brukes i e-post. Det er viktig at det matematiske språket kan anvendes innen all kommunikasjon i tilknytning til læring på nettet.
Satsing innen fleksible læringsformer er viktig fordi den generasjonen som i dag er 10-15 år gamle vil, vil være mer utålmodige og også bedre skolert innen bruk av elektronisk kommunikasjon enn de noe eldre.
- Bruk av ny teknologi innen læring er en psykologisk barriere både for lærerne og elevene, sier Bringslid. - Denne utålmodigheten vil slå ut i et ønske om læring på ulike steder til ulike tidspunkter og ved bruk av ulike medier. Den tradisjonelle forelesningen vil bare være et supplement. Den nye generasjonen vil være språkmektig, internasjonalt orientert og kreve fleksible og aktive læringsformer.
Videreutdanning av lærere
Over hele Europa er det et problem både med et synkende antall studenter innen matematikk og en noe svak kompetanse i matematikk blant mange lærere. Her vil nettbasert læring avgjort kunne bli svært viktig.
Når det skal undervises i et fag, må lærernes kompetanse ikke bare ligge like i vannskorpa, men gå relativt langt ut over det nivået selve undervisningen foregår på. Prosjektet Xmath vil tilby videreutdanningsmuligheter for lærere i ungdomsskolen.