SLAKTER VEIVEDLIKEHOLD: - Transportbransjen lider under for dårlig drift og vedlikehold av veiene, sier fagsjef for vei i Norges Lastebileier-Forbund, Terje Grytbakk. (Bilde: Truls Tunmo)

– Massiv misnøye med veidriften

  • Bygg

Dette kommer frem i en vinterdriftsrapport i regi av Norges Lastebileier-Forbund.

Resultatet av undersøkelsen støtter innholdet i en rapport fra rådgivningsselskapet Dovre Group. Rapporten, som ble overlevert samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i forrige uke, konkluderer blant annet med at det er et vesentlig forbedringspotensial når det gjelder konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på veinettet.





Mangeårig undersøkelse

– Vi har i mange år gjennomført en vinterdriftsundersøkelse blant medlemmene. Selv om resultatene i undersøkelsene gir flere positive svar etter 2007 enn før, er det fortsatt massiv misnøye i transportbransjen, sier fagsjef for vei i Norges Lastebileier-Forbund, Terje Grytbakk, til Teknisk Ukeblad.

FÅR PÅ PUKKELEN: En ny rapport fra rådgivningsselskapet Dovre Group kommer med sterk kritikk om konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på veinettet. Medlemmene i Norges Lastebileier-Forbund slakter også veivedlikeholdet.
FÅR PÅ PUKKELEN: En ny rapport fra rådgivningsselskapet Dovre Group kommer med sterk kritikk om konkurranseutsetting av drifts- og vedlikeholdsoppgaver på veinettet. Medlemmene i Norges Lastebileier-Forbund slakter også veivedlikeholdet. Truls Tunmo

Taktisk prising

Rapporten til Dovre Group fastslår at konkurransesituasjonen må betegnes som lite tilfredsstillende. Den påpeker blant annet begrenset konkurranse om en vesentlig andel av det totale antallet kontrakter og store prisforskjeller mellom tilbyderne i enkeltkonkurranser, ”noe som gir sårbarhet for taktisk prising fra opportunistiske entreprenører.”





– For lange roder

– Det som også er et problem, er at rodene er for lange og at det er for få brøytebiler. Rodene burde være kortere for å få en høyere brøytefrekvens. Dessuten har Statens vegvesen ikke folk nok til å kontrollere at brøytearbeidet blir gjort tilfredsstillende, sier Vidar Tellefsen, anleggsleder i Tellefsen AS og aksjonsleder for Sikrere E18 gjennom Telemark.

INTENSIVERER SNØRYDDING: Fra neste år skal Statens vegvesen intensivere snøryddingen, og starter med et prosjekt hvor man skal teste nytt utstyr for blant annet å børste snøen vekk fra veien i tillegg til tradisjonell brøyting.
– Det som også er et problem, er at rodene er for lange og at det er for få brøytebiler. Rodene burde være kortere for å få en høyere brøytefrekvens. Dessuten har Statens vegvesen ikke folk nok til å kontrollere at brøytearbeidet blir gjort tilfredsstillende, sier Vidar Tellefsen, anleggsleder i Tellefsen AS og aksjonsleder for Sikrere E18 gjennom Telemark. INTENSIVERER SNØRYDDING: Fra neste år skal Statens vegvesen intensivere snøryddingen, og starter med et prosjekt hvor man skal teste nytt utstyr for blant annet å børste snøen vekk fra veien i tillegg til tradisjonell brøyting.





– Kravene er senket

Nestleder i transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud(FrP), sier:

– Kravene til når man skal kjøre ut for å brøyte er blitt senket de siste årene. Det skal vesentlig mer snø til på veien enn det normen tilsier. Dette har jeg fått bekreftet fra flere frustrerte yrkessjåfører, sier Hoksrud.

Han mener det blir feil bare å skyte på konkurranseutsettingen av kontraktene.

– Det er politisk ledelse i Samferdselsdepartementet og ledelsen i Vegdirektoratet som ikke har vært tydelige nok i forhold til hvilke krav man skal sette til standarden, sier Hoksrud.