Mercedes-Benz F 015 Luxury er den tyske bilprodusentens konsept for selvkjørende bil. Illustrasjonsofot, forskerne i Leuven har ikke brukt denne i sitt arbeid.
Mercedes-Benz F 015 Luxury er den tyske bilprodusentens konsept for selvkjørende bil. Illustrasjonsofot, forskerne i Leuven har ikke brukt denne i sitt arbeid. (Bilde: Daimler AG)

Maskiner kan tenke som mennesker

Det gjør selvkjørende biler veldig mye sikrere

Selvkjørende bilder bruker bildegjenkjenning. Men hva om du er ute på tur med en selvkjørende bil i virkelig tungt regn og dårlig sikt? I veibanen foran dukker det plutselig opp en uklar figur.

Sjåføren fortsatt best

En god gammeldags sjåfør - et menneske - vurderer raskt om dette representerer en fare eller ikke. Det kan være en syklist, som vingler på grunn av kraftig sidevind. Men det kan også være noe plast- eller papiremballasje som blafrer og ikke representerer noen fare.

Googles første selvkjørende bil.
Googles første selvkjørende bil.

Maskinsynet lærer å tenke

Dette er en situasjon der mennesker til nå har vært autopiloten helt overlegen. Nå har forskere ved Universitetet i Leuven i Belgia klart å gi maskinene den samme vurderingsevnen, skriver universitetet i en pressemelding. 

Dermed vil styringssystemet i bilen raskt vurdere om det uklare objektet krever brå oppbremsing, og dermed fare for å bilen bak inn i rumpa, eller om det hele er neglisjerbart. Et tredje alternativ kan være å ta en liten bue rundt det ukjente objektet.

Les: Musikkprofessor og forsker på datateknikk utvikler selvlærende robot.

Nevrale nettverk

– Dagens systemer er basert på gjenkjenning av faste definerte objekter, de bruker nevrale nettverk, komplekse algoritmer som utfører beregninger noe tilsvarende det som skjer i nervecellene i menneskets hjerne, sier Jonas Kubilius ved Univeristetet i Leuven.

Nå har forskerne funnet at nevrale nett ikke bare er gode til å ta objektive beslutninger, de kan også brukes til å utvikle vurderingsevne. Typisk kan det være at "dette ser ut som en syklist" selv om det ikke er klart at det er en syklist.

– Dette betyr at vi er på rett spor til å utvikle maskiner med et visuelt system og ordforråd som er like fleksibelt og allsidig som det vi mennesker har, sier Kubilius.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå