Prosjekter

Marthinsen & Duvholt lavest på første E18 Vestkorridoren-entreprise

Og tilbudene spriker i pris: Mens Marthinsen & Duvholts tilbud er på 64,3 millioner kroner, skal Implenia ha 92,3 millioner for samme jobb.

Prosjektleder Tom Hedalen og byggeleder Katinka Stenstad ved prosjektkontoret.
Prosjektleder Tom Hedalen og byggeleder Katinka Stenstad ved prosjektkontoret. Foto: Kjell Wold, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
2. sep. 2020 - 15:34

Seks firmaer la inn bud på entreprisen forberedende arbeider Ramstadsletta, og Marthinsen & Duvholt hadde det klart laveste budet, melder Statens vegvesen.

Her er listen over de seks tilbyderne:

  • Marthinsen og Duvholt: 64,3 millioner kroner
  • NRC: 71,4 millioner kroner
  • HAB Construction: 75,2 millioner kroner
  • Isachsen Anlegg: 84,9 millioner kroner
  • Anlegg Øst: 89,7 millioner kroner
  • Implenia: 92,3 millioner kroner

Tilbudene vil nå bli kontrollregnet og tilbyderne vurdert opp mot kvalifikasjonskriteriene. Vedståelsesfrist for tilbudene er 15. desember 2020.

Entreprisen er den første av to entrepriser med forberedende arbeider før selve hovedutbyggingen av E18 Vestkorridoren starter.

– Denne entreprisen består i hovedsak av rivearbeider, boring av VA-ledning og bygging av støttemur (rørspunt) mot jernbanen. Vi skal gjøre klart til arbeidene med Høviktunnelen som kommer etterpå, forteller byggeleder Katinka Stenstad.

Disse arbeidene vil etter planen pågå i vel et år. Arbeidene med rørspunt krever stans i togtrafikken vest for Høvik stasjon. Det vil foregå hele neste sommer.

Kontrakten på Ramstadsletta består av følgende oppgaver: Riving av bygninger innenfor anleggsområdet, boring av ny VA-trase til Høvikveien 2c, rørspunt (ca. 230 m) langs jernbanen, inkl. sikringsskjerm, grunnforsterkning med KS-stabilisering og masseutskifting før etablering av fylling for adkomstrampe spuntrigger. I tillegg trefelling (restriksjoner i hekketid 1. mars–15. juli).

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.