TIL LA: Drømmefall skal vises frem på spillmesse i Los Angeles. (Bilde: Funcom )
Tre NTNU-studenter tester X-box, en av premiene på standen til Tekna og TU under IAESTEs Næringslivsdager i Trondheim. Stavanger og Ås skal ha tilsvarende IAESTE- arrangementer i løpet av de to neste ukene. (Bilde: Svein grande)
Sony Playstation 3 - PS3 - leveres med ulike motiver på hardwaren.
TEST PS3: Elektrofil har et eget spillerom. Innerst i rommet er et eget rom, som garantert vil glede deg som ennå ikke har fått tak i en Playstation 3. Her kan du spille så mye du vil, så sant du finner en ledig konsoll. (Bilde: Mona Strande)

Markedsføring infiltreres i spill

  • datatele

Senioranalytiker Kelly Dempski i rådgivningsgiganten Accenture tror spillkonsollene kan bli den neste store markedsføringsplattformen.

– De nye generasjonene spill og spillkonsoller representerer et nytt medium som selskaper kan bruke for å nå sine kunder og ansatte. Second Life og andre virtuelle verdener har gjort at folk har byttet ut noe av TV-tittingen, og bedrifter kan dermed kommunisere med sine kunder gjennom disse nye verdenene, sier Dempski.

Spill i Vegas

Han peker på spillet Rainbow Six:Vegas som et eksempel på hvordan reklame kan gjøre inntog i spillmarkedet. Her beveger spilleren seg rundt i virtuelle kasinoer hvor det tidvis dukker opp reklamer for virkelige filmer.

– Jeg synes dette er veldig interessant fordi det innbyr til produktplassering, samt gir spillerne en større virkelighetsfølelse ettersom ting foregår i sanntid. Uansett om du synes produktplassering er greit eller ei, er denne formen bedre enn normal produktplassering, sier Dempski.

Burger King-suksess

Burger King lanserte i 2006 et sett på 3 spill til Microsofts Xbox og Xbox 360. Disse ble solgt for under 30 kroner stykket, og solgte til sammen 3,2 millioner kun i USA. Dempski mener dette for alvor markerer at spill og markedsføring smelter sammen.

– Burger King-stuntet blir sett på som ekstremt vellykket i kjennerkretser. Spillkonsollene kommer nok til å utvikle seg mer og mer i retning medie-PC'er, og dermed åpne for store markedsføringsmuligheter også på ikke-konsollspesifikk media som Burger King-spillene, sier han.

Norsk spillreklame

Norske Funcom har tidligere vært blant de første som brukte såkalt In-game Advertising i onlinespillet Anarchy Online. Her kunne man finne reklameplakater for reelle produkter. Produktdirektør Jørgen Tharaldsen mener reklamebruken i Anarchy Online har vært positiv for Funcom.

– Anarchy Online viste at reklame i spill fungerer godt, og gjorde at den virtuelle verdenen føltes langt mer ekte for spillerne. Reklamen hadde en rekke fordeler for oss, blant annet ved at vi etter hvert kunne distribuere grunnpakken av Anarchy Online helt gratis til forbrukerne, sier Tharaldsen til Teknisk Ukeblad.

Hemmelig verden

Funcom lanserte nylig sine planer for det nye onlinerollespillet "The Secret World." Jørgen Tharaldsen er forsiktig med å avsløre noe om eventuell reklame i spillet.

– Vi vil ikke gi ut så mye informasjon om slike ting i spillet, og fokuserer akkurat nå mest på konseptet. Bruken av reklame i Anarchy Online var likevel en suksess, så det vil selvfølgelig bli tatt med i evalueringen, sier Tharaldsen.