Maritim uenighet

Teknologene ser for seg førerløse skip, noe som ikke er utopisk med tanke på at tilsvarende forsøk gjøres med fly. Imidlertid kan det se ut til at teknologene overser viktige elementer som Sjøveisreglene og det faktum at havet ikke er regulert i samme grad som luftrommet. Og ettersom teknologene har en akademisk utdanning og ikke fartstid på sjøen, så blir de ikke tatt alvorlig i den operative delen av skipsfarten, der 3-årig høyskole regnes som en høy utdanning. Innen skipsfarten er det liten tiltro til teknologisk utvikling, det er viktig å gjøre ting slik de ble gjort i går. Og det er bra så lenge det fungerer, men spesielt framtidsrettet er det ikke.

Tilbake til de førerløse skipene: Det er klart at med ny teknologi kan et fartøy seiles sikkert. Det er også klart at med dagens metoder kan fartøyer også seiles sikkert. Det er da meningsløst å krangle om hva som er det beste alternativet, det er selvfølgelig kombinasjonen. Dersom både nye systemer og eksisterende metoder brukes sammen og på rett måte, må to systemer svikte, istedenfor et, før en ulykke oppstår.

Spørsmålet er dermed ikke om man skal navigere med GPS, radar eller optisk navigering. Spørsmålet er hvordan disse skal kombineres slik at en ulykke ikke skjer før alle tre systemene har sviktet. For at dette skal bli mulig, må teknologer og navigatører trekke i samme retning. Teknologene må forstå at systemene de lager skal brukes av navigatører og ikke av folk med doktorgrad i signalbehandling. Og skipsfarten må bestemme seg for at i dag skal gjøre ting annerledes enn vi gjorde i går.

Bjarte Knappen Røed

tidl. skipssjef

student NTNU/nautikk