SYNKENDE: Akterskipet av Server stikker opp fra vannet ved Hellesøy fyr, rett sør for Fedje i Hordaland. (Bilde: Kystvakten / KV Eigun)
MILJØSKADER: Oljen har spredt seg fra Fedje, men det skal ikke ha lekket så mye olje som fryktet. Bildet viser oljesøl ved Sture og sydover. I dag ble det funnet olje i Sogn. (Bilde: Kystverket)
LENSER: KV Eigun la ut oljelenser for å hindre at oljen skulle spre seg. Server-ulykken har imidlertid skapt stor diskusjon om vår oljeberedskap. (Bilde: Kystvakten / KV Eigun)
SLEPES: Den ene delen av M/S Server slepes inn til CCB-basen på Ågotnes. (Bilde: Kystverket)
AKSJON: Det interkommunale utvalg mot akutt forurensing (IUA) i aksjon på Fedje. Lenser legges ut for å hindre at oljen sprer seg. (Bilde: Anne Grethe Nilsen / Kystverket)

Manglet ballast - drev på grunn

Årsaken til havariet i Hordaland er klar. Her kan du lese hva som skjedde med M/S Server.

For lite ballastvann

Server gikk inn til Årdalstangen for å losse. Ut fra Årdalstangen gikk skipet i ballast, noe som gjør at det ligger høyt i vannet. Antakeligvis tok ikke skipet inn nok ballastvann før det la fra kai.

Når Server da går uten last flyter den ekstra høyt i sjøen, og til tider faktisk så høyt at propellen spant i friluft. Deremed blir motorkraften redusert kraftig.

Drev til grunn

Ved Fedje reduserte skipet farten for å slippe av losen. Det avr nok til at skipet ble tatt av været og begynte å drive. Sidevinden tok tak i skipet, og uten full motorkraft til rådighet klarte ikke kapteinen å få skipet på rett kurs igjen. Dermed var grunnstøtingen et faktum.

Det er til enhver tid kapteinens ansvar å sørge for at fartøyet tar inn nok ballastvann til at det er stabilt under alle værforhold.

Kapteinen på Server mener selv at skipet hadde tilstrekkelig ballast. Hadde det vært tilfelle, ville en slik ulykke normalt ikke inntruffet.